تاثیر بام سبز در مصرف انرژی

تاثیر بام سبز در مصرف انرژی

Table of Contents

با موضوع تاثیر بام سبز در مصرف انرژی در خدمت شما هستیم.

از اوایل دهه شصت میلادي کیفیت محیط‌ زیست در سطح شهري و مشکلات زیست محیطی شهرهاي بزرگ همانند آلودگی هوا، کمبود فضاي سبز به خصوص در مناطق مرکزي شهر، پیدایش پدیده‌ ی جزیره‌ گرمایی شهري و بحران انرژي، باعث شد تا تمایل به ساخت بام سبز، به سبب فواید زیست‌ محیطی شان و به عنوان یک راه حل اکولوژیک در بسیاری از شهرهای اروپایی آغاز شود، در میان این کشورها، کشورهاي آلمان، سوییس، فرانسه و اتریش در قیاس با دیگر کشورهاي اروپایی در زمینه ی ساخت و اجرای بام سبز پیشرو بودند.

تاثیر بام سبز در مصرف انرژی
تاثیر بام سبز در مصرف انرژی

بحران انرژی

یکی از مهمترین دغدغه های جوامع امروزی، بحران انرژی می باشد. ساخت بام های سبز می تواند راه حل مناسبی جهت صرفه جویی در مصرف انرژی باشد.

بام های سبز به عنوان روشی جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت زندگی شهری، می توانند عمل کنند. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می دهد که کنترل حرارت توسط بام های سبز در شرایط مختلف مانند نوع و ضخامت خاک پوشش گیاهی، تراکم پوشش گیاهی، کیفیت عایق های به کار برده شده در بام و شرایط آب و هوایی منطقه، متفاوت می باشد.

کاشت گیاهان مناسب و هماهنگ با اقلیم منطقه یکی از کم هزینه ترین راه های کنترل شرایط محیطی و کاهش و مصرف انرژی در ساختمان ها در سطح شهر هستند.

گرمای شدید تابستان و در سرمای سوزناک زمستان

بام های سبز در گرمای شدید تابستان و همچنین در سرمای سوزناک زمستان می توانند در معتدل کردن شرایط آب و هوایی منطقه نقش قابل توجهی داشته باشند.

این بام ها برای اقلیم های معتدل و مرطوب نیز مناسب می باشند و از سقف در برابر تابش خورشید محافظت می کنند. بر اساس داده ها و آمار ها، حدودا 50 درصد انرژی مصرفی در منازل در فصول مختلف، صرف گرمایش و سرمایش می شود.

مطالعات اخیر ثابت کرده است که 25 درصد این انرژی به شرط وجود بام سبز در ساختمان کاهش می یابد. همچنین بام های سبز باعث می شوند تا صورت حساب های شما تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

کاشت حتی 3 درخت یا درختچه در فضای بام می تواند نقش زیادی در کنترل حرارت محیط اطراف خود داشته باشد. برای درک بهتر فواید بام سبز در مصرف انرژی ، درک مفهوم جزیره ی گرمایی شهر، افزایش دما که تقریباً در تمام مناطق شهری یافت می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است

تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است. با این که این موضوع، در گرم نگه داشتن شهرها در زمستان موثر هستند، این گرما سبب می شود که تابستان ها شهرها گرمتر شود و در نتیجه ی آن، سیستم های تهویه هوا و تاسیسات گرمایشی، باید بیشتر و طولانی تر کار کنند.

که این موضوع به معنی افزایش مصرف انرژی در سطح شهر می باشد. مطالعات در کشور کانادا نشان می دهند که در یک روز آفتابی نور خورشید می تواند سقف ساختمان ها را تا 158 درجه گرم کند.

در حالی که، همان سقف با ایجاد بام سبز می تواند در دمای 77 درجه بماند. از کل تابش خورشیدی که توسط بام سبز دریافت می شود 27 درصد انعکاس می یابد و 60 درصد توسط گیاه جذب می شود. و 13 درصد به داخل خاک نفوذ پیدا می کند.

مطالعات در مرکز تحقیقات ملی کانادا نشان می دهد که بام سبز میتواند گرما را در روی بام 70 تا 90 درصد در فصل تابستان و 10 تا 30 درصد در زمستان کاهش دهد. و مصرف انرژی را تا حدود 75 درصد پایین آورد.

که این یعنی کاهش تقاضا برای مصرف انرژی. براساس گزارشات، میزان مصرف انرژی برای تهویه ی هوا در سقف های بدون بام سبز بین 6 تا 7.5 کیلو وات در ساعت می باشد. در صورتی که با وجود بام سبز این مقدار به حدودا 1.5 کیلو وات در ساعت می رسد.

تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است
تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است
تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است
تابش خورشیدی، بتن، آسفالت و تمام مواد ساخته شده توسط انسان زمین را گرم تر کرده است

طراحی اصولی بام های سبز 

بام های سبز به شرط اینکه درست و اصولی طراحی و ساخته شوند و در طراحی آنها به اقلیم منطقه توجه شود، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی دارند. ایجاد فضای سبز در فضای پشت بام باعث کاهش تابش اشعه های خورشید، تبخیر سطحی و تعرق می شود. در نتیجه به خنک شدن آب و هوای منطقه کمک قابل توجهی می کنند.

با کاهش نوسانات گرمایی در بام سبز و افزایش ظرفیت گرمایی در بام، در فصول گرم سال محیط اطراف بام سبز خنک نگه داشته می شود. علاوه بر آن، در فصل سرد زمستان شاهد افزایش گرمایش هوای منطقه خواهیم شد.

ناگفته نماند که در مبحث نوزدهم مقرارت ملی ساختمان و مسکن که در رابطه با مصرف انرژی می باشد، اشاره شده است که میزان هدر رفتن انرژی از طریق بام ساختمان بسیار زیاد می باشد.

لذا بام سبز می تواند راهکاری مناسب برای حل این معضل باشد. زیرا بام سبز می تواند همانند یک عایق حرارتی انتقال حرارت از فضای داخل و بیرون ساختمان را کنترل کند.

انتقال حرارت در تابستان

لایه های بام سبز با کاهش نواسانات گرمایی سطح خارجی بام و به وسیله ی افزایش ظرفیت گرمایی لایه های سقف و همچنین پوشش گیاهی با سایه اندازی، حفظ رطوبت و فتوسنتز به خنک سازی فضای زیر بام درفصل تابستان کمک می کنند.

ترکیب واکنش های انجام شده در خاک و واکنش های فتوسنتز و تعریق و تعرق گیاهان باعث کاهش میزان جذب انرژی خورشیدی توسط لایه ی بام می شود.

پژوهش ها روی بام سبز اشاره می کند که بیشترین فواید خنک سازی در تابستان مربوط به تعریق و تعرق بام های سبز است. بر اساس تحقیقات، دمای فضای زیر بام های فاقد بام سبز، معادل 32 درجه و دمای فضای زیر بام سبز معادل 17.1 درجه سانتی گراد است.

پیشنهاد می کنیم از پست مزایای بام سبز دیدن کنید.

انتقال حرارت در زمستان

بام سبز علاوه بر افزایش ظرفیت گرمایی ساختمان با افزایش لایه های بام، از طریق عایق سازی ساختمان (پوشش گیاهی و خاک) و کاهش سرعت باد، ساختمان را در برابر اقلیم سرد عایق می کند و مصرف انرژی برای گرمایش را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که تاثیر بام سبز در کاستن شدت وزش باد از اثر سایه اندازی آن بیشتر است.

پوشش گیاهی مانع از یخ زدگی محیط کاشت در زمستان می شود که تاثیر عایق بودن بام را افزایش می دهد. البته در بام های سبز متراکم در صورتی که پوشش گیاهی روی سقف ها دچار یخ زدگی یا برف شوند امتیاز مضاعفی را در جهت نگهداری از انرژی در زمستان فراهم می کنند.

به طور کلی، بسته به اقلیم و آب و هوای منطقه بام های سبز رفتار حرارتی متفاوتی از خود نشان می دهند که می تواند درجهت مصرف انرژی نقش مثبتی را ایفا کنند.

از اینکه تا پایان مقاله تاثیر بام سبز در مصرف انرژی با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید