عایق بام سبز

عایق بام سبز

Table of Contents

با موضوع عایق بام سبز در خدمت شما خواهیم بود.

واضح است که، از مهم ترین مسائلی که در طراحی بام سبز باید به آن توجه ویژه کرد، استفاده از با کیفیت ترین عایق ها می باشد. به طوری که این اطمینان را به ما بدهند که با گذشت زمان، بام با مشکلاتی از قبیل نم زدگی یا نشت رطوبت مواجه نشود.

جدا از اهمیت عایق های به کار برده شده در بام سبز، اقداماتی که قبل و بعد از عایق کاری انجام می شود، نیز به اندازه ی کیفیت عایق ها مهم می باشند.

عایق بام سبز
عایق بام سبز

اقدامات قبل از عایق بندی بام سبز

در اجرای بام سبز، قبل از عایق کاری بام باید بستر سازی صورت بگیرد. این بستر سازی شامل شیب بندی و تعبیه ی کف شور ها و تعیین محل آبراه ها می باشد. این اقدام این اطمینان را به ما می دهد تا در آینده با مشکلی مواجه نشویم.

شیب بندی بام به این دلیل دارای اهمیت زیادی می باشد که باعث هدایت سریع آب باران و آبیاری به سمت آبروها و خروجی ها می شود. زیرا ماندن طولانی مدت آب بر روی سطح بام می تواند بعد از مدتی سبب آسیب به لایه ی عایق بام سبز شود.

در مناطق بارانی و مرطوب که بیشتر ساختمان ها به صورت شیروانی و با شیب زیاد ساخته می شوند، بام ساختمان آسیب کمتری می بیند. ولی در مناطق گرم و خشک که شیب بام ها حدودا بین 1 تا 3 درصد است، شیب بندی و تعیین محل آبروها از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

همان اندازه که شیب بندی بام از اهمیت ویژه ای برخوردار است، هدایت آب به سمت کف شور ها و تخلیه آب نیز مهم می باشد. بنابراین کف شور ها حتما باید در محل مناسبی تعبیه شوند.

محل مناسب برای کف شور ها، محلی است که بام کمترین ارتفاع را دارد و تعداد کف شورها بر اساس متراژ متغییر هستند. معمولا به ازای هر 70 تا 100 متر مربع یک کف شور با قطر 10 تا 12 سانتی متر نیاز می باشد.

اقدامات پس از عایق کاری بام سبز

تست آب بندی بام از جمله اقدامات ضروری بعد از عایق کاری بام می باشد. همچنین جهت محافظت از لایه ی عایق، ایجاد یک لایه ی محافظ ضروی می باشد. این لایه معمولا از جنس ملات سیمان، موزاییک، سرامیک کاری و سنگ می تواند باشد.

همان طور که ذکر شد، عایق بندی یا آبندی بام سبز از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. بنابراین تولید کنندگان انواع مختلفی ازعایق های رطوبتی با توجه به نوع بام سبز و اقلیم منطقه معرفی و ارائه می کنند. در ادامه، انواع عایق بندی بام و روش اجرا و ویژگی های آنها را در ادامه معرفی می کنیم:

قیر گونی

این روش از قدیمی ترین روش های عایق کاری بام محسوب می شود. از مزایای این نوع عایق، قابلیت پرکنندگی درزها و قیمت مناسب آن می باشد. ولی طول عمر عایق قیر گونی نسبت به دیگر عایق ها کمتر می باشد. و در متراژ های زیاد احتمال آب دیدگی وجود دارد.

ایزوگام

این عایق تقریبا از 20 سال گذشته تا الان مورد استفاده قرار گرفته است. مواد اصلی این عایق قیر می باشد که به شکل رول یا کارخانه ای موجود است. همچنین نصب عایق ایزوگام بسیار ساده و سریع می باشد.

ایزوگام
ایزوگام

عایق های نوین

در طول چند سال اخیر، عایق های جدیدی وارد بازار شده اند که شامل عایق نانو، عایق پلیمری، پلی اوره، عایق های ژئوممبران و رزینی و… می باشند. این عایق ها با اینکه عملکرد بهتری نسبت به عایق های قدیمی تر دارند، اما هنوز جایگاه خود را به شکل ایزوگام و روش های قدیمی تر باز نکرده اند.

اجرای عایق رطوبتی ECOP

این عایق از محصولات عایق های Vdeko Materials هستند. و کاملا آب بند می باشند و از مواد پلیمری بر پایه ی آب، به وسیله ی فناوری نانو ساخته شده است. و مجهز به الیاف های فایبر گلاس یا الیاف های مقاوم می باشند. این  عایق را می توان در زیر لایه ی ضد ریشه تعبیه کرد تا از نشت رطوبت حاصل از آب اسیدی خاک و پوشش گیاهی جلوگیری کند.

مزایای عایق Ecop :

– بافت کشسان و انعطاف پذیزی زیاد

-به دلیل خشک شدن سریع، نصب آن ها آسان و سریع می باشد

-یکپارچگی و پوشش دهنده کل بام

-مقاوم در برابرفشار و سایش

-مقاوم در برابر آب اسیدی خاک حاصل از ریشه و آبیاری گیاهان

-مقاوم در برابر دماهای بین 40 منفی تا 80 درجه

-وزن کم و به تبع آن کاهش بارهای اضافه بر بام

-قابلیت اجرای آن بر روی سطوح عمودی یا شیبدار

-منعکس کردن نور آفتاب و همچنین عایق حرارتی مناسب

عایق رطوبتی نانو

این عایق دارای لاتکس و پودر ارگانومنیرال و به رنگ سفید می باشد. به صورت مایع غلیظ به شکل عسل می باشد که با قلم مو رنگ پلاستیک یا به وسیله ی ایرلس و کنیتکس پاش می توان آن را بر روی بام پوشش دهیم.

برای پوشش دهی بهتر در دو دست یکی برای پر کردن منافذ سیمان در زیر کار و دست دوم با توری پلی پروپلین بر روی بام جهت عایق کاری پاشیده می شود.

عایق کاری متراژهای زیاد باید دارای ویژگی های زیر باشند:

-به منظور جلوگیری از ایجاد جزیره ی گرمایی سفید، باید رنگی باشند.

-ضد قارچ و جلبک باشد

-مقاوم بودن در برابر اشعه ی UV و مادون قرمز

-مقاوم بودن در برابر پارگی در حالت اشباع

-P.V.C بالای 43 درصد

عایق کاری متراژهای زیاد باید دارای ویژگی های زیر باشند:
عایق کاری متراژهای زیاد باید دارای ویژگی های زیر باشند:

عایق حرارتی در بام سبز

عایق ها براساس کارکرد متفاوتی که دارند به دو گروه تقسیم می شوند:

گروه اول: عایق های که دارای حباب های هوا هستند

گروه دوم: عایق های که حرارت را منعکس می کنند. و باید حدودا 20 میلی متر فاصله ی هوایی با لایه ی زیرین داشته باشند.

عایق حرارتی در بام سبز
عایق حرارتی در بام سبز

پشم سنگ

مواد و مصالح به کار رفته در عایق های حرارتی معمولا به صورت مرکب می باشند. در ادامه به توضیح انواع عایق های حرارتی پرداخته شده است:

عایق انباشتی

این عایق به در دو نوع دانه مرکب یا الیافی موجود می باشد. الیاف عایق انباشتی حاوی : پشم سنگ، پشم شیشه و … می باشند. در ملات  نوع دانه های منبسط شده از پلی استایلین، برلین و… استفاده می شود.

عایق پتویی

از این عایق بیشتر در فلاورباکس ها، لوله ها و مخازن استفاده می شود. و معمولا از جنس پشم شیشه، پشم چوب، پشم سنگ و… می باشند.

عایق قطعه ای

این نوع عایق ها معمولا کوتاه هستند و مواد و متریال به کار رفته در ساختشان مانند عایق پتویی می باشد. و بیشتر در بین دیوار ها و یا در سقف آلاچیق ها تعبیه می شوند.

به طور کلی، با استفاده از عایق حرارتی در بام ساختمان ها ضریب هدایت حرارتی کاهش پیدا می کند. و نقش قابل توجهی در صرفه جویی انرژی ایفا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید