مزایای بام سبز

مزایای بام سبز

Table of Contents

امروز با موضوع مزایای بام سبز در خدمت شما هستیم.

در دنیای امروز بام سبز در معماری نقش مهمی را در کاهش گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ایفا می کند. کلان شهرهای بزرگ بیشتر از هر زمان دیگری به فضای سبز بیشتری احتیاج دارند. این موارد تنها مزایای بام سبز نیست. در ادامه به چند مورد دیگر اشاره می کنیم.

مزایای بام سبز
مزایای بام سبز

حفاظت از بام

بام های سبز علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، نقش بسیار مهمی در حفاظت از سقف ساختمان ها  دارند و باعث افزایش طول عمر بنا می شوند. زیرا انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دمای محیط سبب می شود تا خسارات بسیاری به سقف وارد شود و طول عمر بنا کاهش می یابد.

همچنین تشعشعات ما ورای بنفش و گرمای شدید و در پی آن آتش سوزی می توانند از عواملی باشند که در نبود بام سبز به ساختمان آسیب برسانند.

ولی  بام های سبز می توانند باعث افزایش طول عمر سقف بشوند. تحقیقات این حقیقت را آشکار می کنند که بام های سبز در واشنگتن ، به طور متوسط تا 60 سال به عمر بام ها اضافه می کنند.

کاهش حرارت شهری

از آنجا که تبخیر و تعریق در سطح برگ های گیاهان در بام سبز سبب خنک شدن محیط می شود، بنابراین ایجاد بام سبز بر روی سقف ساختمان ها به خصوص در مرکز شهر که معمولا دمای آن 2 تا 3 درجه گرمتر از اطراف شهر می باشد نقش بسیار مهمی در تنظیم دمای هوای شهر دارند تراکم پوشش گیاهی و درختان سبب کاهش متوسط دمای محیط در مرکز شهرها می شود.

بنابراین شاهد کاهش مصرف انرژی در سطح شهر می شویم. بام های سبز عایق بسیار خوبی در مقابل صدا هستند و باعث کاهش آلودگی صوتی نیز می شوند.

مدیریت طوفان

یکی از فواید بام های سبز قابلیت آن ها در تصفیه ی آلودگی آب می باشد. لذا آلودگی فاضلاب شهری و طوفان ها با وجود بام سبز قابل کنترل می باشد.

اخیرا محققان میزان آب جاری شده از بارندگی را از سقف های دارای بام سبز و بدون بام سبز مقایسه کردند و آشکار کرده اند که میزان آب جاری شده با وجود بام سبز 75 درصد کاهش یافته و زمان آن 45 دقیقه تاخیر یافته است.

بسیاری از مدافعان بام سبز مدعی هستند که آب ناشی از بارندگی در سقف های بدون بام سبز دارای ترکیبات نفتی(VOC) می باشد. در حالی که آّب بارانی که توسط فیلتر و گیاهان بام سبز تمیز شده است، دارای آلودگی کمتری می باشد که می تواند از بهترین فواید بام سبز باشد.

کاهش گازهای گل خانه ای و تلید اکسیژن

امروزه به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش دی اکسید کربن زمین روز به روز در حال گرمتر شدن می شود. دی اکسید کربن از گاز هایی است که مانع انتقال انرژی به لایه های بالایی اتمسفر می شود.

بنابراین دمای محیط افزایش پیدا می کند. بام های سبز می توانند به دو طریق باعث کاهش دی اکسید کربن در اتمسفر شوند. یکی به وسیله ی کاهش اثرجزیره ی گرمایی و دوم از طریق فتوسنتز.

امکان ذخیره ی آب

از آنجا که آب باران به راحتی از دست می رود، بام های سبز گزینه ی مناسبی برای ذخیره ی آب باران می باشند. بنابراین مقدار آب کمتری به هدر می رود. بر اساس گزارشات گیاهان در بام های سبز، می توانند در فصل تابستان بیشتر از 80 درصد آب باران و در فصل زمستان 40 درصد آب باران را ذخیره کنند. از این آب می توان بعدا برای آبیاری پوشش گیاهی در بام استفاده کرد.

عایق صوتی

در فضاهای شهری که آلودگی صوتی بسیار است، پوشش گیاهی در بام های سبز می توانند امواج صوتی را جذب کنند. به همین دلیل با کاهش آلودگی صوتی آرامش بیشتری در فضا ایجاد می شود.

عایق صوتی
عایق صوتی

لذت بردن از فضای بام سبز

جدا از مزایایی که بام های سبز برای محیط زیست دارند، مزیت دیگر آن ها امکان ایجاد باغ و کاشت سبزیجات و میوه های متنوع بر روی بام می باشد. مخصوصا که در فضای شهری امکان ایجاد زمین های کشاورزی کمتر است. این باغ های روی بام می توانند این کمبود را تا حدودی جبران کنند.

کشاورزی در بام های سبز می تواند باعث افزایش تقاضا برای مواد غذایی در یک شهر پایدار و قابل سکونت باشد. به طوری که غذای ارگانیک و محلی را به راحتی می توان به وسیله ی باغ بام ها تامین کرد.علاوه بر این، بام های سبز می توانند فضایی برای تفریح و سرگرمی ساکنین در اوقات فراغتشان باشند.

کاهش تنش های روانی جامعه با ایجاد فضای سبز

تاثیر گل و گیاه بر روح و روان انسان سال هاست که مورد توجه محققان و روانشناسان بوده است. تحقیقات نشان می دهند که یکی از راه های کسب آرمش و روح بخشیدن به زندگی در انسان ارتباط او با طبیعت و گیاهان می باشد.

پر واضح است که بام های سبز به عنوان فضایی با پوشش گیاهی فراوان می توانند تا حدودی نیاز انسان به ارتباط با طبیعت را بر طرف کنند. بنابراین شاهد کاهش افسردگی، خودکشی، خشونت و… در جامعه خواهیم بود.

بر اساس یافته های تحقیقی در دانشکده پزشکی دانشگاه اگزتر Exeter ، آشکار شده است که ارتباط انسان با طبیعت و فضاهای سبز به ارتقا سلامت روان او کمک شایانی می‌کند و سبب افزایش شادی در انسان ها می شود. بنابراین یکی از مهم‌ ترین اهداف طراحی بام سبز برطرف کردن استرس انسان امروزی و ایجاد شادی بیشتر است.

کاهش تنش های روانی جامعه با ایجاد فضای سبز
کاهش تنش های روانی جامعه با ایجاد فضای سبز

دیگر مزایای بام سبز

-بهبود بخشیدن مناطق اطراف ساختمان با ایجاد باغ بام ها

-افزایش کیفیت زندگی ساکنین ساختمان در شهر های بزرگ

-کاسته شدن از سرمایش ساختمان از طریق سرمایش تبخیری

-افزایش یافتن ارزش ملک با ایجاد بام سبز

-فراهم کردن فضایی برای استراحت برای افراد مسن و بزرگسال

بام‌های سبز می‌توانند علاوه بر ایجاد موقعیت‌هایی برای رشد خلاقیت و زمینه هایی برای معاشرت، تعامل و تقابل اجتماعی، فواید دیگری همچون ایجاد فضای آرامش بخش، فضایی برای ارتباط و سرگرمی دارند و همچنین در کاهش آلودگی هوا و آب و بهبود محیط زیست بسیار تاثیرگذارند. به طور کلی می‌توان گفت که ساخت و گسترش فضاهای سبز بر روی پشت بام ساختمان ها در شهرها دارای مزایای بسیاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید