بام سبز هیدروپونیک

بام سبز هیدروپونیک

Table of Contents

با موضوع بام سبز هیدروپونیک در خدمت شما هستیم.

هیدروپونیک (از کلمه ی یونانی هیدرو [آب] و پونوس [زایش])  گرفته شده است و روشی چند صد ساله برای رشد گیاهان با استفاده از محلول های غذایی معدنی در آب و بدون نیاز به خاک می باشد. گیاهان و محصولات کشاورزی در کشت هیدروپونیک در پشت بام شهرها، احتیاجی به خاک، آفت و سموم دفع آفات در مناطق روستایی را ندارند.

در کشت هیدروپونیک، ریشه های گیاهان را به جای خاک در آب قرار می دهند. در این روش خاک با سیستم بستر کوکوپیت ، ورمیکولیت و پرلیت جایگزین می شود.

بام سبز هیدروپونیک
بام سبز هیدروپونیک

گیاهان فقط در محیط کنترل شده آب و مواد مغذی کاشته می شوند. از طریق کشت هیدروپونیک، می توان از نظر کمی و کیفی عملکرد بهتری را بدست آورد، علاوه بر این مصرف آب و مواد مغذی تا 70 درصد کاهش می یابد. گیاهان خارج از فصل نیز می توانند در محیط کنترل شده پرورش یابند.

اگرچه رشد هیدروپونیک نسبت به کشت معمولی در خاک به فناوری بیشتری نیاز دارد، اما می تواند بسیار مفید باشد و راهی عالی برای تولید غذای ایمن، نزدیک به مصرف کننده و بدون اشغال فضای زیاد است.

پیشنهاد می کنیم از پست مزایای بام سبز دیدن کنید.

فرصت برای کاهش مصرف انرژی در صنعت غذا

از دیگر مزایای این روش می توان به فرصت برای کاهش مصرف انرژی در صنعت غذا، کاهش هزینه های حمل و نقل ، به حداقل رساندن آسیب پذیری در برابر آفت هایی مانند خشکسالی، شیوع سالمونلا و سایر مشکلات آلودگی در عملیات عظیم تجارت کشاورزی و عدم استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی که دارای اثرات نامطلوب زیست محیطی هستند، می باشد.

با این حال ، در بام های سبز با کشت “ژئوپونیک” (پایه خاکی)، به بام هایی که در ابتدا برای تحمل بارهای زیاد طراحی نشده اند، وزن زیادی اضافه می کند.

کشت هیدروپونیک در بام های سبز، مزایای زیادی نسبت به روش های معمول را دارد – محصولات و گیاهان فضای کمتری را اشغال می کنند و آب کمتری مصرف می کنند، و گیاهان مدت بیشتری سالم می مانند، رشد می کنند و زودتر بالغ می شوند.

از آنجا که در مورد سیستم های هیدروپونیک گزینه های مختلفی وجود دارد این سوال پیش می آید که چه نوع گیاهانی برای سیستم های مختلف هیدروپونیک مناسب هستند؟

و یا چه روشی برای چه نوع بامی مناسب تر می باشد؟ و یا سیستم های سنتی برای بام ما مناسبتر هستند یا هیدروپونیک؟ در اینجا یک بررسی اجمالی از برخی از انواع مختلف سیستم های هیدروپونیک پرداخته شده است

فرصت برای کاهش مصرف انرژی در صنعت غذا
فرصت برای کاهش مصرف انرژی در صنعت غذا

تکنیک فیلم غذایی (NFT)

با استفاده از سیستم های هیدروپونیک NFT ، محلول غذایی به کانالهایی پمپاژ می شود که می تواند مقدار متنوعی از گیاهان را در خود جای دهد. کانال ها کمی شیب دارند ، بنابراین محلول غذایی از طریق کانال جریان می یابد ، از ریشه های گیاه آویزان می شود و دوباره به مخزن هیدروپونیک برمی گردد.

در سیستم های هیدروپونیک NFT معمولاً از محیط رشد استفاده نمی شود و از گلدان های خاص کف فوم به طور معمول برای ایمن سازی گیاه استفاده می شود. با توجه به اندازه کانالها ، سیستمهای هیدروپونیک NFT برای گیاهانی که دارای سیستم ریشه ای کوچکی هستند ، مانند سبزیجات ، بهترین عملکرد را دارند.

از بین انواع مختلف سیستم های هیدروپونیک ، سیستم های هیدروپونیک NFT مقیاس پذیرترین هستند. به همین دلیل، راه اندازی سیستمی برای کاشت گیاهان زیاد را آسان ترمی کند و همین امر آن را به یکی از روش های اصلی تولید تبدیل می کند.

تکنیک فیلم غذایی (NFT)
تکنیک فیلم غذایی (NFT)

روش DWC

با استفاده از سیستم های هیدروپونیک DWC ، ریشه های گیاه در محلول غذایی معلق شده و هوا مستقیماً با سنگ هوا یا پخش کننده به ریشه ها منتقل می شود. گیاهان در گلدانهای خالص با محیط رشد قرار می گیرند. از آنجا که گیاه در مواد مغذی نشسته و اکسیژن نامحدود برای آن تأمین می شود، سریع  رشد می کنند.

کشت آب عمیق تقریباً برای همه گیاهان عالی است اما برای گیاهان با ریشه ی بزرگ گیاهانی که میوه فراوانی می کارند بسیار خوب عمل می کند. یک راه حل مناسب برای بام سبز یک باغ آشپزخانه یا رستوران می باشد.

روش DWC
روش DWC

هیدروپونیک فتیله ای

سیستم فتیله ایی ساده ترین نوع سیستم هیدروپونیک است که نیازی به برق ، پمپ یا هوا ندارد. در بیشتر سیستم ها، گیاهان در یک محیط رشد جاذب مانند کوکو کویر، ورمیکولیت یا پرلیت قرار می گیرند، و یک فتیله نایلون از گیاهان به مخزن محلول غذایی می رود.

از آنجا که سیستم های هیدروپونیک فتیله ای مقدار زیادی از محلول های غذایی را در گیاه تأمین نمی کنند، این سیستم ها فقط برای گیاهان کوچک خانگی خوب کار می کنند. بنابراین در بام های سبز منازل مسکونی با وسعت کمتر می توانند کاربرد داشته باشند.

هیدروپونیک فتیله ای
هیدروپونیک فتیله ای

سیستم Ebb & Flow / Flood & Drain

سیستم های هیدروپونیک آب و جریان (که به آن سیل و تخلیه نیز گفته می شود)، در بسیاری از باغ های سبز هیدروپونیک خانگی محبوب است. در این سیستم، گیاهان در بسترهای بزرگ رشد قرار می گیرند. تخلیه ی آب اجازه می دهد آب فقط چند اینچ در بالای بستر رشد قرار گیرد ، بنابراین سرریز نمی شود.

همچنین، برق پمپ آب توسط یک تایمر کنترل می شود. پس از مدت زمان از پیش تعیین شده، تایمر پمپ را خاموش می کند که باعث می شود آب از طریق پمپ به پایین برگردد و بستر رشد کاملاً تخلیه می شود. سیستم های آب و جریان هیدروپونیک، تقریباً برای همه انواع گیاهان از جمله برخی از سبزیجات ریشه ای عالی عمل می کند.

سیستم Ebb & Flow / Flood & Drain
سیستم Ebb & Flow / Flood & Drain

سیستم هیدروپونیک قطره ای

سیستم های هیدروپونیک قطره ای به راحتی قابل استفاده و راه اندازی است. با استفاده از این سیستم، محلول های غذایی از طریق لوله ها مستقیماً به پایه گیاه پمپ می شود.

در انتهای لوله ها، قطره چکان هایی وجود دارد که به محلول اجازه می دهد تا با جریان قابل تنظیم،  قطره قطره شود و محیط رشد را اشباع کند. سیستم های هیدروپونیک قطره ای برای انواع مختلف گیاهان بسیار عالی عمل می کند. با قابلیت تنظیم میزان جریان، می توان جریان قطره ای را تنظیم کرد به این ترتیب می توان با هر گیاهی که می خواهید رشد کند کار کنید.

به طور کلی، امروزه  باغ های گلخانه ای هیدروپونیک در پشت بام ساختمان ها در شهرها ظهور کرده اند زیرا مناطق شهری اغلب فضای کافی برای باغبانی ندارند. وقتی که فضای کافی و مناسب برای باغبانی، ساخت و ساز و ساختمان وجود دارد، به دلیل فرصت های تجاری ارائه شده، پیشرفت های زیادی در زمینه ی ساختمان سازی به وجود می آید.

از اینکه تا انتهای پست بام سبز هیدروپونیک با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید