طراحی بام سبز

طراحی بام سبز

Table of Contents

با موضوع طراحی بام سبز در خدمت شما هستیم.

بام های سبز فضاهایی هستند که امکان رشد گیاهان بر فراز ساختمان ها را فراهم می آورند و در واقع، روشی برای بهره برداری هر چه بیشتر فضا به عنوان فضای سبز می باشد. گیاهان به کار برده شده در این فضاها معمولا با شرایط محیطی و اقلیمی سازگار هستند و نسبت به سرما و دیگر عوامل اقلیمی مقاوم هستند.

احداث بام سبز به گذشته های بسیار دور بر میگردد و ساخت آن در قرن های هفتم و هشتم پیش از میلاد نیز وجود داشته است. تمدن های موجود در آسیا در مجاورت رودخانه دجله و فرات، از جمله باغ های معلق بابل از معروف ترین نمونه های بام های سبز بوده اند. همچنین نمونه ها یی پراکنده در ایران، کردستان، عراق، ترکیه و اسکاندیناوی وجود داشته اند.

با ترکیب گل و خاک برای ساخت سقف ساختمان ها در این مناطق، گیاهان خودرو در پشت بام خانه ها رویش می یافتند و فضای سبز دلنشینی را فراهم می آوردند.

طراحی بام سبز
طراحی بام سبز

ادغام معماری و کاشت گیاهان

امروزه با ادغام معماری و کاشت گیاهان، بام سبز در بسیاری از شهرهای جهان به ویژه آلمان و سنگاپور، به عنوان یک فناوری نوین، برای دمیدن روح و فضایی فرح بخش به فضای ساختمان ها و افزایش سرانه ی فضای سبز می باشد.

با این که در ایران، کلمه ی بام سبز یک واژه ی تقریبا ناشناخته ایی می باشد و خیلی از متخصصان در این زمینه اطلاعات کاملی از بام سبز ندارند، اما برای بسیاری نیز فضایی بیگانه نمی باشد.

در کشور ایران خطه های مرطوب همانند مازندران وگیلان و مناطق کوهستانی آذربایجان خانه هابی کوهستانی با بام های سبز با پوشش گیاهی خزه، گلسنگ و انواع گیاهان علفی مشاهده می شود.

خانه های روستایی ماسوله

که معروف ترین آن ها خانه های روستایی ماسوله است که بام خانه ی پایینی باغچه ی خانه های بالای می باشد. البته در کلانشهر تهران نیز ساختمان های نوساز و گران قیمت شروع به احداث بام های سبز در فضای بالا ی پشت بام خود کرده اند.

که هدف اصلی آن زیبا سازی و ایجاد فضایی متمایز در این بناها می باشد. نمونه ای ذکر شده فقط قسمت کوچکی از کاربرد این فناوری نوین در معماری است که در شهرهای بزرگ همانند تهران به آن بی توجهی شده است.

واژه ی روف گاردن یا بام سبز در واقع به معنی پشت بام با طراحی باغ است. که در اصل فضایی است در آخرین طبقه ی ساختمان شما برای گذراندن اوقات فراغت به شکلی که شما احتیاجی به خروج از خانه ندارید و اوقات فراغت خود را در آن فضا می گذرانید.

بام سبزدر حقیقت، فضایی است برای رفع خستگی و تفریح در کنار خانواده و دوستان است، که می توان از آن در فضاهای مسکونی شخصی استفاده کرد.

فقط اجرای آن مشروط به رعایت قوانین شهرداری است که با راهنمایی گرفتن از یک طراح متخصص می توان اطلاعات لازم را کسب کرد. برای طراحی بام سبز یا روف گاردن باید به نکاتی توجه داشته باشیم که شامل:

خاک مناسب

تامین خاک مناسب و سبک به منظور جلوگیری از ایجاد فشار اضافه به سقف ساختمان

آبیاری قطره ای

بهره گیری از سیستم آبیاری قطره ای به منظور صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از ازدیاد وزن خاک فلاور باکس ها و گلدان ها. چرا که عدم توجه به این مسئله در کوتاه مدت باعث ایجاد نم در سقف و طبقه های پایینی بنا می شود. همچنین برای ایجاد پوشش گیاهی بیشتر استفاده از فلاورباکس یا جعبه های گل تزیینی مطمئنا بهترین نتیجه را برای شما دارد.

ایجاد فضای برای آفتاب گرفتن

حقیفتا نور خورشید و آفتاب بزرگترین منبع برای جذب ویتامین دی در بدن انسان است که در واقع یکی از اصلی ترین نیازها برای جذب کلسیم و ممانعت از ایجاد پوکی استخوان در انسان می باشد. در طراحی روف گاردن نیز می توان فضایی برای آفتاب گرفتن تعبیه کرد و در فصول مختلف سال از این فضا برای جذب ویتامین دی در بدن استفاده کرد.

سایه بان

بهره گیری از سایبان های متحرک و چتر های بازشو در فضای روف گاردن امکان استفاده ی حداکثری از فضا به خصوص در شب ها یا زمان بارش باران فرتهم می آورد. و منجر به ایجاد فضایی برای دور هم بودن، دمیدن روح در جسم شما و گرفتن انرزی روح افزا از درختان و گیاهان می شود.

سقف کاذب

سقف های کشویی و جمع شونده مسلما به منظور کاستن وزن سقف انتخاب مناسبی می باشند. که با انتقال فشار بر دیوارهای باربر و برشی مانع از ایجاد فشار مضاعف به سازه ی سقف و ترک های بزرگ در سقف طبقات زیرین می شود. و انتخاب آن باید براساس نوع سازه ی بنا و چونگی اتصال سازه های سقف باشد.

سقف کاذب
سقف کاذب

کف سازی مناسب

اگر هدف شما اجرای بام سبز می باشد استفاده از مصالح سبک و قابل تعویض همانند ترمو وود یا چمن های مصنوعی به منظور کاهش وزن سقف در هر متر مربع بهترین راه می باشد. در حالت عادی پشت بام اغلب ساختمان ها عایق کاری با پوشش ایزو گام هستند. ایزوگام چند لایه و عایق کاری برای ممانعت از نفوذ آب راهکاری مناسب می باشد.

کف سازی مناسب
کف سازی مناسب

شیب بام

برای ممانعت از رانش و فرسایش خاک در بام های سبز و همچنین برای ثبیت خاک آن، در نظر گرفتن شیب 1 تا 30 درجه در طراحی مناسب می باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست مزایای بام سبز دیدن کنید.

جهت باد

جهت شمال و جنوب در بام، از نظر جذب نور و گرما متفاوت هستند. لذا توجه به نوع پوشش گیاهی در جبهه های مختلف بام سبز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور مثال آن بخش از بام که در سایه قرار گرفته است با بخش دیگر پوشش گیاهی متفاوتی باید داشته باشد.

وزن

به طور کلی یک لایه از بام سبز وزنی برابر 50 کیلوگرم بر متر مربع دارد که این نکته را یاد آوری میکند که قبل از طراحی وساخت بام سبز باید با توجه به سازه ی ساختمان و نوع مصالح به کار رفته در آن میزان وزن اضافه ای که بنا می تواند تحمل کند را محاسبه کنیم.

امروزه در جهان صنعتی، مواردی همچون آلودگی هوا و محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت از این منابع یکی از مهمترین دل مشغولی های انسان در عصر جدید می باشد.

معماری سبز با ارائه ی راهکارهایی جهت کاستن اثرات منفی ساخت و سازها بر محیط زیست و همسویی و هماهنگی با محیطی زیست طبیعی، همانند، بهینه سازی مصرف انرژی و مصالح ساختمانی و به کار گیری از انرژی خورشیدی، بهره گیری از نقش مهمی در کاهش گازهای گل خانه ای حاصل از شهرهای صنعتی ایفا میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید