پلان بام سبز

پلان بام سبز

Table of Contents

امروز با موضوع پلان بام سبز در خدمت شما هستیم.

امروزه به دلیل کاهش متراژ سااختمان ها و عدم وجود تراس یا حیاط در بیشتر آپارتمان ها بام سبز یا روف گاردن به عنوان راه حلی برای جبران فقدان فضای سبز در ساختمان ها شده است.

و مالکان بسیاری به دنبال اجرا و طراحی بام سبز بر روی بام ساختمان خود می باشند. برای طراحی بام سبز در ابتدا نیاز داریم که پلان و سایت پلان پروژه ترسیم شود. و همچنین تمام جزییات اجرایی و مقاطع در نقشه های اتوکد مشخص شوند.

پلان بام سبز
پلان بام سبز

در طراحی پلان بام های سبز باید از متخصصان و طراحان خبره در این زمینه راهنمایی گرفته شود، تا بتوانند پارامترهای مختلقی از جمله میزان تحمل سازه ی سقف، میزان شیب و مساحت بام و… را اندازه گیری کنند.

و در نهایت نقشه و پلان بام را مطابق با نوع بام سبز طراحی کنند. تیم طراحی شامل معماران، طراحان، و مهندسین سازه و عمران بعد از بازدید از محل پروژه، شروع به طراحی پلان های دوبعدی در نرم افزارها می کنند.

هزینه ی طراحی پلان دو بعدی بام سبز

هزینه ی طراحی پلان دو بعدی بام سبز بر اساس متراژ پروژه و نوع بام سبز متغییر است. به طور کلی، طراحی بام سبز باید توسط متخصصین و معماران صورت بگیرد که ابتدا با برآورد فضای طراحی و اندازه گیری ها با نرم افزار اتوکد، یک پلان مناسب و هماهنگ با نوع بام سبز و اقلیم منطقه طراحی و ارائه می دهند.

ناگفته نماند که در طراحی پلان بام سبز علاوه بر اینکه باید پوشش گیاهی و فضای سبز مورد توجه قرار بگیرد، دیگر المان ها و عناصر طراحی همانند مبلمان، آب نماها، سیستم لوله کشی و… باید در نظر گرفته بشوند. این المان ها شامل:

انواع آبنماها

آلاچیق و چتر

چمن مصنوعی

آبشار سنگی

مبلمان هماهنگ با نوع بام سبز

کف سازی

یکی دیگر از مراحل طراحی پلان، ترسیم پلان فاز دو از بام سبز می باشد

یکی دیگر از مراحل طراحی پلان، ترسیم پلان فاز دو از بام سبز می باشد. که در آن شیب بام و آبرو ها ترسیم می شوند. در واقع نمایش روابط میان فضاها، ورودی ها، پوشش گیاهی،برنامه فیزیکی، مسیرهای اصلی، فضاهای مکث، آلاچیق ها ، مبلمان و… همگی باید در پلان ترسیم شوند. چگونگی ترسیم موارد ذکر شده به شکل زیر می باشد:

ابتدا مهم تر از هر چیز نیاز داریم تا خطوط دور بام را ترسیم کنیم در واقع تمام عناصر ی که از بالا قابل مشاهده هستند باید در پلان ترسیم شوند. خطوط جان پناه ها نیز باید مشخص شود.

برای ترسیم محل آبرو ها که بسیار مهم هستند- زیرا آب حاصل از باران و آبیاری پوشش گیاهی از این آبرو ها تخلیه می شود- باید به نقشه های تاسیسات رجوع کرد پس از تعیین محل آبرو ها توسط مهندسین تاسیسات، طراحان می توانند محل آن را در نقشه مشخص کنند.

بعد از تعیین محل آبروها باید شیب سقف را اندازه گیری و اندازه ی آن را در پلان مشخص کنند. معمولا شیب 1.5 در صدی برای بام ها در نظر میگیرند. در برخی پروژه های خاص که خود بام دارای شیب هست و مسطح نمی باشد نیز باید شیب بام اندازه گیری و محل آبرو ها مشخص شود.

میزان شیب در بام های مسط 1 تا 3 درصد و در بام های شیبدار 0 تا 100 در صد می باشد

میزان شیب در بام های مسط 1 تا 3 درصد و در بام های شیبدار 0 تا 100 در صد می باشد. موقعیت آبروها در پلان بام با یک ددایره کوچک نمایش داده می شود.

محل کفشور ها و لوله های آب باران  باید به گونه ای باشد که هنگام حرکت در فصل سرما دچار یخ زدگی نشوند. بعد از مشخص کردن شیب بام نوبت به اندازه گذاری ها و مشخص کردن آکس ها می باشد. ناگقته نماند که تمام ترسیمات و اندازه گذاری ها باید بر اساس مقیاس مشخص باشد. پلان بام معمولا در مقیاسی برابر، یا کوچکتر از مقیاس پلان های طبقات ترسیم می شود.

میزان شیب در بام های مسط 1 تا 3 درصد و در بام های شیبدار 0 تا 100 در صد می باشد
میزان شیب در بام های مسط 1 تا 3 درصد و در بام های شیبدار 0 تا 100 در صد می باشد

از آنجا که، پلان بام به صورت یک نقشه ی مستقل و گاه به همراه پلان موقعیت ساختمان ترسیم می شود، انتخاب مصالح و طراحی نوع سقف، قبل از ترسیم پلان بام به همراه طرح پلان ها، نماها و مقاطع صورت می گیرد.

در ترسیم پلان بام یک نقشه کش باید انواع سقف ها، شیب های مورد استفاده، اشکال متداول سقف (انواع شیبدار، مسطح، طاقی و..) مصالح و روش ساخت آن ها ترسیم شود. همچنین محل عبور لوله های آب باران، آب حاصل از آبیاری پوشش گیاهی و فاضلاب ساختمان در پلان های فاز دو باید نمایش داده شوند.

برای مشخص کردن پوشش گیاهی تک تک گیاهان ترسیم می شوند و پای هر درخت که در نقشه ترسیم شده است ارتفاع آنها نوشته می شود. همچنین محدوده و جزییات کف سازی بام کشیده می شوند.

محدوده ی چمن کاری شده به صورت نقطه چین نمایش داده می شوند

محدوده ی چمن کاری شده به صورت نقطه چین نمایش داده می شوند. مسیرهای اصلی و اگر پله وجود دارند اندازه ی آنها در پلان مشخص می شوند. در صورتی که تعدا انواع درختان، درختچه ها و بوته ها زیاد شد، اختصار اسامی آن ها در پای درخت نوشته شود. معمولا درختان با دایره ای به قطر تاج آن ها ترسیم و شاخه هایش نمایش داده می شوند.

چون نقشه ها برای اجرای بام سبز استفاده می شوند، معرفی مقیاس نقشه و اضافه کردن اندازه های لازم و جزییات اجرایی مربوط، برحسب نوع کار لازم است.

در پایان نیز عنوان نقشه را اضافه می کنیم. بر حسب نوع بام سبز و وسعت پروژه، اطلاعات فوق ممکن است در قالب نقشه های اجرایی جداگانه تهیه و ترسیم شوند. در ساختمان های کوچک و معمولی می توان از یک یا دو نقشه برای معرفی مشخصات بام استفاده کرد.

محدوده ی چمن کاری شده به صورت نقطه چین نمایش داده می شوند
محدوده ی چمن کاری شده به صورت نقطه چین نمایش داده می شوند

نمونه های از طراحی پلان بام های سبز

در این جا چند نمونه از پلان های بام های سبز را مشخص نموده ایم. تا با آشنایی با نحوه ی ترسیم آن ها بتوانید از آن ها ایده بگیرید تا برای طراحی پلان بام سبز شخصی خود با توجه به سلقیه ی خود طرحی را ترسیم کنید و با مشورت طراحان و متخصصان بتوانید بام سبز خود را با سلیقه ی خود طراحی کنید.

نمونه های از طراحی پلان بام های سبز
نمونه های از طراحی پلان بام های سبز
نمونه های از طراحی پلان بام های سبز
نمونه های از طراحی پلان بام های سبز

در حقیقت طراحی بام سبز، پروژه ی بسیار پیچیده ای است و بهتر است، اشخاصی که در نظر دارند تا در ساختمان خود بام سبز داشته باشند، از متخصصان و طراحان خبره در این زمینه راهنمایی بگیرند. تا بتوانند به بهترین نحو در ساختمان خود یک فضای سبز دلنشین ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید