بام سبز هوشمند

Table of Contents

در این نوشتار در مورد بام سبز هوشمند با شما سخن خواهیم گفت.

طبق گزارشات، 50 درصد از آب مورد استفاده برای آبیاری بام های فضای سبز به هدر می رود. آبیاری هوشمند نه تنها راحت و مقرون به صرفه است بلکه به سادگی قابل استفاده می باشد. با نزدیک شدن جمعیت جهان به 8 میلیارد نفرو کمبود آب، حداکثر 70 درصد از مصرف آب در جهان برای آبیاری استفاده می شود.

بام سبز هوشمند
بام سبز هوشمند

جای تعجب نیست که بیشتراین آب نیز هدر می رود. حداکثر نیمی از آبی که ما برای آبیاری مصرف می کنیم به دلیل روشهای ناکارآمد آبیاری هدر می رود. این آب هدر رفته نه تنها به محیط زیست بلکه خسارات جبران ناپذیری از لحاظ اقتصادی به کشور ها وارد می کند.

نصب سیستم آبیاری هوشمند

نصب یک سیستم آبیاری هوشمند مدرن به شما کمک می کند تا میزان مصرف آب را در حد معقولی کمتر کنید. با این حال، این سوال پیش می آید که سیستم آبیاری هوشمند چیست؟ چرا برای آبیاری گیاهان از سیستم آبیاری هوشمند استفاده می کنیم ؟ سیستم های مختلف چه تفاوت هایی با هم دارند؟

سیستم های آبیاری هوشمند ترکیبی از یک فن آوری پیشرفته کنترل آبپاش است که آبیاری را بهبود می بخشد. این سیستم های آبیاری باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود و شرایط  رطوبتی فضای سبز در ملک شما را کنترل می کنند و به طور خودکار آبیاری را در سطح مطلوب تنظیم می کنند.

امروزه به دلیل مشغله ی کاری بسیاری فرصت آبیاری فضای بام سبز خود را ندارند. لذا این سیستم آبیاری هوشمند، روشی نوین برای جبران کمبود نیروی انسانی برای آبیاری فضای سبز می باشد.

گاها پیش می آید که محل کار شما دور می باشد و با ایجاد این سیستم، از رفت و آمدهای مکرر جلوگیری به عمل می آید. شما کنترلگر را تنظیم می کنید و دیگر نیازی به حضور شما نیست.

عملکرد سیستم آبیاری هوشمند

این سیستم ها شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزار می باشد.

بخش نرم افزار به وسیله ی تلفن همراه کنترل می شود و نیازی به حضور کاربران در محل برای آبیاری بام سبز نیست. در این سیستم کاربر به سادگی از طریق اپلیکیشن موبایل خود می شود و سیستم آبیاری هوشمند را تنظیم می کند. بنابراین شما می توانید از هر جای دنیا فضای سبز منزل یا محل کار خود را بدون حضور نیروی انسانی آبیاری کنید.

عملکرد سیستم آبیاری هوشمند
عملکرد سیستم آبیاری هوشمند

نوع دیگرآبیاری هوشمند به وسیله ی کنترلگرها بر اساس برنامه ی از پیش تعیین شده عمل می کنند.

به طور کلی، دو نوع کلی فناوری در این سیستم وجود دارد: سیستم مبتنی بر آب وهوا و سیسم مبتنی بر رطوبت خاک. در واقع، هر دو سیستم می توانند به شما در صرفه جویی در مصرف آب کمک کنند، اما تفاوت های مهمی وجود دارد. در اینجا توضیحاتی در مورد این تفاوت ها داده می شود. بنابراین می توانید سیستمی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

فناوری آبیاری هوشمند فضای بام سبز مبتنی بر آب و هوا

سیستم آبیاری مبتنی بر آب و هوا شامل یک ایستگاه هواشناسی کوچک در محل یا سنسور هوا می باشد که می تواند شرایط محیطی مانند دما ، بارندگی و تابش خورشید را در ملک شما شناسایی و بررسی کند، یا همین اطلاعات از یک سایت آب و هوا از راه دور برای دستگاه کنترل کننده آبیاری ارسال می شود.

فناوری آبیاری هوشمند فضای بام سبز مبتنی بر آب و هوا
فناوری آبیاری هوشمند فضای بام سبز مبتنی بر آب و هوا

به طور معمول سنسورها کاملاً کوچک هستند و به طور نامحسوس می توانند روی ساختمان ، ستون حصار یا شی object دیگری در حیاط شما نصب شوند. در این سیستم ارتباط بی سیم بین سنسور و دستگاه کنترل کننده آبیاری وجود دارد.

کنترل کننده ها، از آنجا که می توانند از قدرت محاسباتی خود استفاده کنند، اطلاعات دقیق تری را در مورد نوع گیاه، نوع خاک، شیب وارد به دست می آورند. و میزان آبیاری بر اساس این اطلاعات صورت می گیرد. این سیستم اگر به درستی استفاده شود، صرفه جویی در مصرف آب تا 40 درصد در مقایسه با روش های آبیاری سنتی بیشتر می شود.

فناوری آبیاری هوشمند فضای بام سبز مبتنی بر رطوبت

نوع دیگر سیستم آبیاری هوشمند ، سیستم مبتنی بر رطوبت است. این فناوری از سنسورهایی برای اندازه گیری رطوبت واقعی خاک استفاده می کند.

سپس بر اساس این داده ها زمان آبیاری را تنظیم می کند. همانند سیستم های مبتنی بر آب و هوا، سیستم های مبتنی بر رطوبت هم به عنوان کنترل کننده های یکپارچه و هم به عنوان فناوری الحاقی به بازار عرضه می شوند. توجه داشته باشید که دو نوع سیستم مبتنی بر رطوبت وجود دارد.

اولین مورد، که به آن آبیاری با چرخه معلق گفته می شود، از یک برنامه آبیاری سنتی و به صورت خودکار استفاده می کند. تنها تفاوت در این است که اگر آستانه رطوبت خاک خیلی زیاد باشد، اجازه آبیاری نمی دهد.

اگر خاک خیلی خشک باشد

با این حال، اگر خاک خیلی خشک باشد، برنامه ی از قبل برنامه ریزی شده را تنظیم نمی کند تا آبیاری اضافی فراهم شود. بسیاری از این سنسورها را می توان به یک سیستم آبیاری معمولی اضافه کرد.

نوع دوم سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت ، سیستم تقاضای آب است. این سیستم آستانه رطوبت خاک را حفظ می کند و ورود خودکار آب را در صورت لزوم برای حفظ رطوبت خاک تنظیم می کند.

برای نصب صحیح سیستم آبیاری هوشمند در بام سبز باید عوامل زیادی در نظر گرفته شود. برخی از این موارد شامل:

-نوع گیاهان به کار رفته در بام سبز، با توجه به عمق و نوع خاک به کا رفته در بام

-مقدار شیب بام باید برای کنترل آبیاری اندازه گیری شود

-محل قرار گیری آبپاش ها، با توجه به وسعت بام و نوع پوشش گیاهی

ابزار باید به درستی نصب، برنامه ریزی و کالیبره شود. همچنین باید به مرور کنترل شوند و با تغییر شرایط ممکن است نیاز به کالیبراسیون دوره ای داشته باشند.

مزایای سیستم آبیاری هوشمند در بام های سبز

-صرفه جویی در مصرف آب

-آبیاری منظم و دقیق بر اساس نوع و نیاز پوشش گیاهی و متعقبا بازدهی بیشتر وجلوگیری از ایجاد تنش آبی ناشی از آبیاری های غیرمنظم  پوشش گیاهی .

-عدم نیاز به نیروی انسانی برای آبیاری.

-انطباق این سیستم با شرایط زمین و نوع نیاز گیاه

– این سیستم ها طوری تنظیم شده اند که در زمان بارش باران، آبیاری گیاهان متوقف می شود.

به طور کلی، استفاده از سیستم هوشمند برای آبیاری پوشش گیاهی در بام سبز، نگرانی کاربران را در خصوص آبیاری گیاهان به طور کامل از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید