طراحی بام سبز با فلاور باکس

طراحی بام سبز با فلاور باکس

Table of Contents

امروز با موضوع طراحی بام سبز با فلاور باکس در خدمت شما هستیم.

جهت ساخت بام سبز برای بناهای چند سال ساخت که نوع سازه ی به کار رفته در ساخت آنها مشخص نمی باشد طراحی بام سبز با فلاور باکس برای این ساختمانها مناسبتر می باشد. در طراحی این روف گاردن ها از فلاور باکس های پیش ساخته که به راحتی قابلیت جا به جایی دارند استفاده می شود.

البته این قابلیت به معنی نیست که امکان جا به جایی بعد از خاک ریزی هم وجود داشته باشد. حتی اگر از خاک سبک استفاده شود، امکان جا به جایی کم می باشد.

سیستم ساخت بام سبز به روش planter box برای همه ی ساختمان ها امکان پذیر است

البته ناگفته نماند که سیستم ساخت بام سبز به روش planter box برای همه ی ساختمان ها امکان پذیر است و فقط مختص به ساختمان های قدیمی نمی باشد. توجه به آبیاری و نگهداری گیاهان در این روش از موضوعات مهم و اصلی می باشد.

همچنین عمق خاک باید حدودا بین 10 تا 80 سانتی متر باشد که غالبا وزن همه ی بارهای وارد شده به این سبک بار زنده محسوب می شود و هیچ بار مرده ای به ساختمان وارد نمی شود.

پوشش گیاهی نیز حاوی درخت، درختچه و بوته می باشد

پوشش گیاهی نیز حاوی درخت، درختچه و بوته می باشد. در این روش از طراحی بام سبز احتیاجی به زیر سازی جهت آبیاری پوشش گیاهی نیست و این شرایط مناسبی را ایجاد میکند تا نگرانی های مربوط به شیب بام بر طرف شود زیرا می توان از فلاورباکس های مخصوص شیب بام استفاده کرد.

همچنین به دلیل پرتابل بودن فلاورباکس ها، هنگام نصب آنها توجه به جهت گیری بنا و میزان تابش نور در طراحی به راحتی انجام میگیرد.

پوشش گیاهی نیز حاوی درخت، درختچه و بوته می باشد
پوشش گیاهی نیز حاوی درخت، درختچه و بوته می باشد

با توجه به شرایط مناسبی که بام سبز به روش فلاورباکس دارد، این نوع طراحی از بام سبز مزایای قابل توجهی دارد که شامل:

فضای سبز بی نظیری که از این طریق خلق می شود نقش قابل توجهی در ایجاد یک فضای سازگار و مطبوع برای ساکنان ساختمان ها دارد. چشم اندازهای اطراف ساختمانها توسعه و پیشرفت میکند به طوری که فضایی کم نظیر توسط طراحان خلق می شود. و این باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان می شود.

زیرا در بلند مدت شاهد کاهش آلودگی هوا و گازهای گل خانه ای و همچنین سرمایش بیشتر بنا خواهیم بود. درنتجه آب و هوا ی شهرهای صنعتی با تصفیه هوا و کاهش co2 تغییر خواهد کرد.همچنین شاهد کاهش آلودگی صوتی و در مناطق شهری می شویم.

از مزایای دیگر، افزایش ارزش ملک و کاهش هزینه های اضافی برای نگهداری بام می باشد، چرا که پوشش گیاهی به طور گسترده شرایط مناسبی برای محافظت از بام ایجاد میکند. و سبب می شود که هزینه ی نگهداری از بام کمتر شود.

جزییات و روش اجرای بام سبز با فلاورباکس به روش زیر می باشد:

به دلیل این که باکس ها پرتابل هستند نیازی به ایزولاسیون کل پشت بام نمی باشد. فقط داخل فلاورباکس ها با ورق گالوانیزه یا روش های دیگر ایزوله می شود. استفاده از چمن مصنوعی و شن های رنگی در این سبک از طراحی بام رایج می باشد.

لایه ی بیرونی گاهی از ترمو وود یا چوب که معمولا مقاومت بالایی نسبت به شرایط جوی و محیطی دارند ساخته می شود و لایه ی درونی با ورق گالوانیزه که در برابر زنگ زدگی مقاوم می باشد ساخته می شود.

همچنین در فلاور باکس ها لایه های فیلتر و زهکش تعبیه می شود که موجب تسهیل تخلیه آب اضافه و ماندگاری خاک به مدت 5 سال می شود. منفذ های تخلیه آب در فلاورباکس ها پس از گذشتن از لایه های فیلتر و زهکش به دلیل شیب روی به سمت کف شورها حرکت می کند و خارج می شود.

لایه ژئو سنتتیک هم محافظ خاک داخل فلاور باکس می باشد و شرایط مطلوبی جهت رشد گیاهان ایجاد میکند. برای ممانعت از گندیدن آب لایه های محافظ در بستر های کاشت راه حل مناسبی می باشد. به همین دلیل به هیچ نوع تاسیسات خاصی احتیاج نمیباشد.

جزییات و روش اجرای بام سبز با فلاورباکس به روش زیر می باشد:
جزییات و روش اجرای بام سبز با فلاورباکس به روش زیر می باشد:

هزینه ی طراحی روف گاردن با فلاورباکس

با توجه به تعداد فلاورباکس ها و جنس و ابعاد آن ها قیمت ها متغییر می باشد. همچنین نوع گیاهان و متریال به کار رفته برای این سیستم از طراحی بر قیمت نهایی تاثیر می گذارند.

متریال های به کار رفته بهتر است که با ساختمان هماهنگ باشد. علاوه براین شاسی کشی های فلزی از کف گاه احتیاج می باشد که این موارد روی قیمت نهایی تاثرگذار می باشد.

هزینه ی طراحی روف گاردن با فلاورباکس
هزینه ی طراحی روف گاردن با فلاورباکس

محیط های کشت نیاز به پایه های جدا کننده دارند که آب اضافه در باکس ها  به سادگی به سمت کف شور هدایت می شود. به طور کلی چون این روش نسبت به بقیه روش ها هزینه ی مناسب تری دارد می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای طراحی بام باشد.

مواردی که هزینه ی طراحی بام سبز با فلاورباکس به آنها بستگی دارد شامل:

فضای سبز بام:

هر چه تراکم گیاهان پوششی و درختچه ها و درخت ها بیشتر باشد مسلما هزینه های اجرا بالاتر می رود.

آبیاری اتوماتیک:

آبیاری اتوماتیک یا قطره ای در طراحی بام سبز بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا نگهداری و آبیاری گیاهان بدون نیاز به نیروی انسانی را در فصول مختلف سال تسهیل میکند.و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد.

زیر سازی:

در روش طراحی بام با فلاورباکس زیرسازی شامل ایزوگام که یک لایه ملات ماسه و سیمان یا موزاییک روی آن قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم از پست مزایای بام سبز دیدن کنید.

کف سازی:

کف سازی می تواند با چوب یا شن و قلوه سنگ باشد. معمولا هزینه های اجرای کف با متریال چوب بیشتر می شود. و با افزایش شن و قلوه سنگ هزینه ها کاهش می یابد.

در کف سازی با متریال چوبی علاوه بر اینکه خود متریال هزینه ی بالاتری دارد هزینه ی اضافه بابت دستمزد نیز باید پرداخته شود. شن و قلوه سنگ به دلیل اینکه نیاز به زیرسازی ندارد قطعا هزینه های اجرایی کمتری دارند.

باتوجه به موارد ذکر شده، به طور کلی هزینه ی اجرای بام سبز با فلاوباکس حدودا بین 250000 تومان تا 1200000 تومان می باشد.

در صورتی که به دنبال ایجاد یک فضای سبز دلنشین با هزینه ی مناسب می باشد روف گاردن به این سبک انتخاب هوشمندانه ای می باشد. زیرا یک ساختمان با داشتن بام سبز و فضایی برای تفریح، مشتریان بیشتری نسبت به سایر بناها خواهد داشت. که به ارزشمند تر کردن ملک کمک شایانی می کند. و قطعا مالکان سودی چند برابری کسب میکنند.

با توجه به اینکه اجرای بام سبز، سود مالی فراوانی ایجاد میکند وعلاوه بر آن فضایی دلنشین و مطبوع برای گذراندن اوقات فراغت ساکنین ایجاد میکند، مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته است.

از اینکه تا انتهای پست طراحی بام سبز با فلاور باکس با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید