طراحی بالکن در کرج

طراحی بالکن در کرج

Table of Contents

با موضوع طراحی بالکن در کرج در خدمت شما هستیم.

امروزه در بیشتر شهرها ازجمله کرج، بالکن ها فضایی برای برآورده ساختن نیاز ها در “فضای بیرونی خصوصی” ایجاد نمی کنند. با گذشت زمان، عملکردها های نامناسب برای بالکن ها تکامل یافته اند.

اینها شامل حال بالکن هایی می شود که تبدیل به فضایی برای انبار کردن مواد زائد، نردبان ، کارتن های خالی یا مکانی برای آویختن لباس های مرطوب برای خشک شدن آنها شده است.

علاوه بر آن، بالکن ها مکانی برای نصب وسایل گرمایشی، تهویه هوا و دیش های های ماهواره ای شده اند و این باعث کاهش نقش مفید آن ها در خانه شده است.

با در نظر گرفتن این وضعیت شایع در بالکن ها مشخص است که به جای استفاده از آنها، به عنوان فضایی پر جنب و جوش و قابل استفاده، به عنوان انبار استفاده می شوند. این روش باعث بدتر شدن عملکرد بالکن ها می شود.

همچنین ورود مدرنیته به معماری ایران ، افزودن عناصر جدید در بناها، مانند بالکن ها و تراس ها، در تضاد با هویت فرهنگ و جامعه ایرانی است.

در بالکن های امروزی هیچ گونه توجهی به حفظ حریم خصوصی نمی شود

در بالکن های امروزی هیچ گونه توجهی به حفظ حریم خصوصی نمی شود. با بررسی شهر کرج ، می توان نتیجه گرفت، رشد ساختمان های بلند با بالکن های باز اجازه می دهد تا ساختمان های مجاور همگی به یکدیگر مشرف باشند. بدون در نظر گرفتن این نکته که اهمیت محرمیت در زندگی خصوصی در فرهنگ ایرانیان آشکار است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه این حریم خصوصی حفظ شود؟ در جواب به این سوال می توان گفت: کاشت  انواع سبزیجات سالم و ارگانیک در بالکن ها وایجاد یک پوشش گیاهی برای بالکن توسط گیاهان برای کاهش دید از سایر خانه های مجاور، می تواند به حفظ حریم خصوصی و تقویت زیبایی بصری ساختمان و شهر کمک کند.

پیشنهاد می کنیم از پست طراحی بالکن آپارتمان دیدن کنید.

امروزه بیشتر بالکن های در کرج نه تنها چشم انداز جالبی برای عابران ندارند

امروزه بیشتر بالکن های در کرج نه تنها چشم انداز جالبی برای عابران ندارند، بلکه به مکانی برای ذخیره سازی زباله تبدیل می شوند. علاوه بر آن، مشکلات بی شماری از جمله رشد جمعیت و رشد صنعتی کشور، مهاجرت به شهرها را دامن زده است. و افزایش جمعیت شهرها، افزایش مسکن و کاهش متراژ خانه ها از مشکلات اخیر در شهرهای بزرگ است.

بنابراین، مسائلی از قبیل آلودگی هوا، صدا و آلودگی بصری، باعث می شود تا ساکنین ساختمان ها از حضور در فضای بالکن خودداری کنند و تمایل بیشتری دارند تا وقت خود را در فضاهای بسته بگذرانند تا از تأثیرات خطرناک  آلودگی محیطی و روانی – اجتماعی جلوگیری کنند.

علاوه بر آلودگی هوا و صدا، آلودگی بصری نیز مشکل ساز شده است، نمای ساختمان ها ازجمله بالکن ها فاقد زیبایی بصری می باشند که این موضوع اثراث روانشناختی منفی در پیش دارد. حال سوال اینجاست که چگونه می توان در شهری مثل کرج با وجود مشکلات نام برده راهکارهایی را ارائه داد تا بتوان یک بالکن زیبا با عملکرد عالی که مطابق با فرهنگ ایرانیان است طراحی کرد؟

امروزه بیشتر بالکن های در کرج نه تنها چشم انداز جالبی برای عابران ندارند
امروزه بیشتر بالکن های در کرج نه تنها چشم انداز جالبی برای عابران ندارند

در ادامه چند راهکار برای طراحی بالکن در شهر کرج ارائه می دهیم:

طبیعت را به بالکن بیاورید

با توجه به تقسیمات اقلیمی، کرج در منطقه ای نیمه خشک با کوه های البرز در شمال آن و کویر مرکزی در جنوب آن قرار دارد و دارای آب و هوای سرد و خشک است. بنابراین توجه به اقلیم منطقه در انتخاب گیاهان در بالکن ها مهم می باشد. از نظر بصری چیزی بدتر از یک بالکن برهنه وجود ندارد.

گیاهان سرسبز، فضای بالکن را بهبود می بخشند و باعث سلامتی و ایجاد حس رفاه و آسایش می شوند. بنابراین افزودن آنها به بالکن اکسیژن تازه و هوای فیلتر شده را به ارمغان می آورد. اگر بالکن فقط فضایی برای ایستادن دارد، می توانید گلدان های گلدار را روی نرده های خود قرار دهید. باغ های عمودی نیز یک ایده ی عالی هستند.

همچنین گلدان های آویز هم راهی عالی برای ایجاد حس سرسبزی در کوچکترین فضاها است. اگر بالکن آفتاب رو هست، گل های لاله ی عباسی، گل ستاره ای، گل کاغذی، گل ناز آفتابی، گل شیپوری و تاج خروس یا آمارانت برای بالکن شما مناسب می باشد. بالکن های شرقی غربی نیز حتما باید توسط گیاهان سوزنی برگ و همیشه سبز پوشش شوند.

طبیعت را به بالکن بیاورید
طبیعت را به بالکن بیاورید

شما در حال خواندن پست طراحی بالکن در کرج هستید.

ایجاد حریم خصوصی در بالکن

از آنجا بیشتر آپارتمان ها در کرج مشرف به یکدیگر هستند بنابراین بهتر است با روش های مختلف بالکن خود را محصور کنید تا از دید عابراین و همسایه ها در امان باشید. همچنین در بالکن های رو به جنوب، گرمای سوزان آفتاب (به ویژه در تابستان) می تواند استفاده از فضای بالکن را غیر ممکن کند. اولین راهکار برای جلوگیری از این مشکلات استفاده از چتر می باشد. حصیر ها نیز انتخاب خوبی هستند.

از آنجا که خورشید زاویه خود را در طول روز تغییر می دهد، تنها راه محافظت در برابر آفتاب حصیرها هستند و باعث ایجاد حریم خصوصی می شوند. حصیرهای چوبی، بامبو، پی وی سی  و… در بازار موجود هستند که محکم و با دوام هستند.

علاوه بر آن، استفاده از سایبان، پانل های چوبی و فلزی ، ورق های پلاستیکی و گیاهان خزنده برای جلوگیری از در معرض دید بودن می تواند ایده هایی باشد تا به حفظ حریم خصوصی شما کمک کند.

ایجاد حریم خصوصی در بالکن
ایجاد حریم خصوصی در بالکن

استفاده از رنگ سفید

رنگ سفید می تواند برای روح و ذهن آرامش بخش باشد و در شهر شلوغی مثل کرج انتخاب خوبی برای بالکن ها باشد. همچنین نور طبیعی همراه با رنگ سفید فضای بالکن را دلباز تر می کند.

علاوه بر این، می توانید برخی فلاورباکس های چوبی را برای افزودن عناصر طبیعی به فضا اضافه کنید. آپارتمان های شهرها معمولا دارای متراژ کمی هستند، اما حتی یک قسمت کوچکی از فضای باز می تواند نکته ی مثبتی باشد. یک بالکن سفید رنگ و پرنور با گیاهان مختلف می تواند یک فضای آرامش بخش و دلنشینی را برای شما به ارمغان بیاورد.

استفاده از طرح های سنتی

برای طراحی بالکن خود از رویکرد سنتی استفاده کنید. شما می توانید از نقوش سنتی در مبلمان یا لوازم بالکن استفاده کنید. سنگ ریزه ها، استفاده از فانوس ها، کوسن ها با طرح های سنتی همگی می توانند به بالکن شما اضافه شوند.

همچنین روکش مبل ها و بالشتک ها همراه با فرش ها و حصیر ها نیز می توانند در انواع و طرح های مختلف در بالکن استفاده شوند، و با ظاهر رنگارنگ خود روحیه ی شما را بهتر کنند.

از همه ی وسایل خود استفاده کنید، تابلوها و لامپ ها را به دیوار متصل کنید. با این کار، شما از فضایی که محیط نمایش می دهد شگفت زده خواهید شد.

گلدان ها و گیاهان باعث ایجادسر سبزی در بالکن می شوند. یک لامپ قدیمی، برای ایجاد یک فضای سنتی، چند گلدان سفالی ویا چوبی می تواند فضای بالکن شما را به طرز چشم گیری متفاوت کند. به جزئیات توجه کنید. چوبها و گلهای خشک را رنگ کنید. از شادابی و نشاط گیاهان گلدار را لذت ببرید.

استفاده از طرح های سنتی
استفاده از طرح های سنتی

بالکن شیشه ای

منابع اصلی سر و صدا در مناطق شهری از جمله شهر کرج ، وسایل حمل و نقل عمومی، هواپیما و قطار، وسایل نقلیه موتوری اتومبیل سواری و… عمده منابعی هستند که باعث آلودگی صوتی در شهرها می شوند.

آپارتمان های بلند مرتبه معمولاً دارای بالکن های بسته هستند تا از وزش باد شدید جلوگیری شود. شما می توانید فضا را با استفاده از پرده های بلند تا کف و چراغ های آویز طراحی کنید و این اتاق بیرونی را به فضایی صمیمی تر تبدیل کنید که می تواند برای کتاب خواندن آرام یا استراحت کردن استفاده شود.

همچنین در این گونه موارد، استفاده از بالکن به عنوان یک اتاق اضافی در صورتی که ابتدا آن را با پنجره های شیشه ای محصور کنید ایده ی خوبی می باشد. بالکن خود را با شیشه های تاشو و قابل اعتماد بپوشانید.

بنابراین بالکن می تواند به عنوان یک فضای داخلی در خانه در نظر گرفته شود بنابراین ساکنان علاوه بر اینکه از این قسمت از خانه ی خود به عنوان بالکن استفاده می کنند، آلودگی صوتی و هوا نیز آنها را آزار نمی دهد.

همچنین با باز کردن شیشه ها ی تاشو دسترسی مستقیم به هوای تازه در فصول گرم امکان پذیر می شود و با بستن آنها در فصول سرد باعث کاهش مصرف انرژی می شود و علاوه بر آن فضایی برای نشستن در کنار اعضای خانواده نیز فراهم می شود.

با این ترفند، ساکنان این فرصت را دارند که از اثرات آلودگی صوتی و هوا به دور باشند. همچنین به ساکنین کمک می کند تا با استفاده از شیشه های بازتابنده و آیینه ای، حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

بالکن شیشه ای
بالکن شیشه ای

چه مبلمانی را برای بالکن خود انتخاب کنید؟

نیمکت های کوچک یا مبلمان با کوسن های متفاوت برای نشستن و غذا خوردن در بالکن های بزرگتر بسیار مناسب می باشد. اگر میز ناهار خوری کوچکی برپا می کنید،از میزهای تاشو و جمع و جور استفاده کنید این ایده برای کسانی بالکن کوچکی دارند ولی می خواهند فضایی برای غذاخوری و مطالعه در فضای باز داشته باشند مناسب می باشد. در واقع هدف ایجاد فضایی است که می تواند مکمل فضای داخلی خانه باشد.

اگر بالکن شما رو باز است، سعی کنید از مبلمان ضد آب استفاده کنید. مبلمان حصیری برای فضای باز و بالکن ها با کف پوش های چوبی حس طبیعت را به فضای بالکن می دهد.

راحتی مبلمان نیز ضروری است. اگر بالکن بزرگی دارید، صندلی های مدرن و بزرگ با کوسن های رنگارنگ انتخاب مناسبی می باشند. رنگهای (قهوه ای ، سفید و آبی) با یکدیگر هماهنگ هستند و احتمالاً با کف پوش های چوبی سازگار هستند. مزیت بالکن های بزرگ این است که می توانید مبلمان خود را به هراندازه ای که می خواهید انتخاب کنید

زیرا فضای کافی برای آنها دارید. به عنوان مثال ، می توانید 4-6 صندلی (شاید بیشتر) یا یک میز شام و میز قهوه خوری را در بالکن خود قرار دهید.

پیشنهاد کنیم که بهتر است از دو رنگ استفاده شود

در خصوص انتخاب رنگ مبلمان بالکن، می توانیم پیشنهاد کنیم که بهتر است از دو رنگ استفاده شود، مثلا یک رنگ تیره و یک رنگ روشن یا دیگر رنگ های متضاد می توانند باعث ایجاد هارمونی در فضا شوند و فضای بالکن شما را از حالت یکنواختی در بیاورند.

یک بار یا آشپزخانه ی کوچک در گوشه ای از بالکن نیز ایده ی خوبی می تواند برای بالکن های بزرگ باشد.

با این ایده های مدرن می توانید ظرافت و زیبایی را به فضای بالکن خود هدیه دهید. حتی  اگر سازي مانند گيتار مي نوازيد، مي توانيد آن را روي يك پارچه یا فرش کوچک قرار دهید و در لحظات خلوت و یا در کنار دوستان و خانواده ساز بزنید و فضایی گرم و صمیمی به وجود بیاورید.

طراحی قفسه های کتاب در بالکن

هیچ بالکنی نمی تواند به زیبایی بالکنی باشد که شامل قفسه های کتاب ها می باشد. در گوشه ای از بالکن خود که کمتر در معرض وزش باد یا بارش باران می باشد در کنار گلدان های می توانید قفسه هایی برای قرار دادن کتاب های خود ایجاد کنید.

یک صندلی راحتی و یک میز کوچک (یا طاقچه اگر فضای کافی برای میز ندارید) در کنار آن، می تواند بالکن شما را به محبوب ترین مکان برای مطالعه در خانه تبدیل کند. زیرا علاوه بر آن که می توانید از مناظر اطراف لذت ببرید، این امکان برایتان فراهم شده است که مطالعه کنید، بنویسید و یا مدیتیشن کنید و کارهای خودتان را انجام دهید.

طراحی قفسه های کتاب در بالکن
طراحی قفسه های کتاب در بالکن

تبدیل بالکن به یک اتاق غذا خوری کوچک

لازم نیست بالکن شما خیلی بزرگ باشد تا بتواند به عنوان یک فضای اضافی عمل کند، و اگر بتوانید یک میز فوق العاده باریک یا تاشو تهیه کنید، ممکن است بتوانید بالکن خود را به یک اتاق غذاخوری دوم در فضای باز تبدیل کنید.

مطمئناً این فضا به اندازه اتاق ناهارخوری شما جادار نخواهد بود، اما مطمئنا در مهمانی ها و دور همی های کوچک فضای مناسبی برای صرف شام یا عصرانه می باشد.

اگر بالکن شما فضای بزرگی دارد، بهتر است که فضای خود را به چند قسمت مختلف تقسیم کنید، درست مانند یک ناهار خوری بزرگ در داخل خانه و بالکنی طراحی کنید که ارزش آن را داشته باشد تا تمام روز را در آن بگذرانید.

به طور کلی، در شهر هایی همانند کرج برای فرار از آلودگی ها و سرو صدا، طراحی یک بالکن با فضایی دلنشین برای گذراندن اوقات فراغت خود کار چندان مشکلی نیست.

کافی است با کمی خلا قیت و گرفتن ایده های مختلف طراحی، راهی برای حل بسیاری از مشکلات از جمله حفظ حریم خصوصی و یا کمتر کردن آلودگی ها پیدا کنید در این صورت فضای بالکن شما به بهترین نقطه از آپارتمانتان تبدیل خواهد شد.

از اینکه تا انتهای پست طراحی بالکن در کرج با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله طراحی بالکن در کرج بهره لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید