طراحی بالکن در اصفهان

طراحی بالکن در اصفهان

Table of Contents

امروز با موضوع طراحی بالکن در اصفهان در خدمت شما هستیم.

در چندین دهه ی اخیر مدرنیزاسیون، که با ظهور شهرنشینی و تغییر در ساختار ساختمانها همراه شده است، بالکن تبدیل به یک فضا و عنصر جدایی ناپذیر در طراحی ساختمانهای مسکونی در شهرها به خصوص در شهر اصفهان شده است.

از این رو، بالکن به نمادی از مدرنیزاسیون در معماری ایران تبدیل شده است و تقریبا در هر ساختمانی مشهود است. از آنجا که شهر اصفهان یکی از شهرهای بزرگ هنری و تاریخی در ایران می باشد و از گذشته های دور، معماری تمام مدت سعی در پاسخگویی به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه داشته است و استفاده از تهویه طبیعی در ساختمان ها از دیرباز سابقه طولانی دارد وهمچنین، طراحی بالکن ها در سالهای اخیر هیچ ارتباطی با فرهنگ و معماری ایران ندارند، این موضوع به یک مسئله ی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

بنابراین این نیاز وجود دارد تا فضایی در بالکن ها خلق شود که نه تنها بتواند میراث و فرهنگ گذشته ی این شهر را حفظ کند، بلکه فضای مناسبی در بالکن برای لذت بردن از اوقات فراغت به وجود آورد.

اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است

از آنجا که اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است و دارای آب وهوای نیمه خشک و معتدلی می باشد، می توان نتیجه گرفت که بالکن ها باید همانند گذشته بر اساس اقلیم و محیط منطقه ساخته  شوند و تهویه مهمترین عامل تأثیرگذار در بهبود شرایط محیطی می باشد.

علاوه بر آن، شهر اصفهان در صنایع خاتم کاری، کاشی کاری، قالی بافی، نگارگری، معرق کاری، گیوه بافی، زرگری و… در جهان بسیار معروف می باشد.

و از آنجا که انطباق طراحی بالکن ها، با الگوهای فرهنگی و سبک زندگی ایرانی، بسیار حائز اهمیت می باشد، الهام گرفتن از هنر منطقه تاثیر بسیار مثبتی بر طراحی بالکن ها می گذارد. ما در اینجا راهکارهایی را ارائه می دهیم تا بتوان در طراحی بالکن در شهر اصفهان با رعایت برخی نکات، بهترین فضا را که مطابق با فرهنگ و هنر ایرانی است نشان دهیم:

اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است
اصفهان در فلات مرکزی ایران قرار گرفته است

الگوهای غنی و رنگهای پر جنب و جوش

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید توسط آنها، بالکن خود با الهام از هنرسنتی شهر اصفهان طراحی کنید. آوردن برخی رنگ های جذاب، الگوهای هندسی شگفت انگیز، پارچه های مجلل می تواند ایده های خوبی باشد.

به نظر می رسد که به هیچ وجه بد نیست با اضافه کردن یک المان به سبک سنتی، بالکن خود را به یک فضای آرام و خیره کننده تبدیل کنید. این همچنین به شما فرصتی می دهد تا بتوانید به بالکن خود جذابیت اصیلی ببخشد!

الگوهای غنی و رنگهای پر جنب و جوش
الگوهای غنی و رنگهای پر جنب و جوش

مبلمان در طراحی بالکن

بالکن آپارتمان خود را برای دوری کامل از یک فضای کسل کننده به یک فضای سنتی تبدیل کنید.  ما توصیه می کنیم به جای استفاده از یک صندلی مدرن در بالکن، از بالشتک ها و کوسن های قدیمی استفاده کنید و در محیط بالکن خود قرار دهید یا از پارچه هایی به رنگ گرم استفاده کنید و به فضای بالکن روح ببخشید

مثلا می توان ازکوسن هایی به طرح گلیم و جاجیم که از صنایع دستی اصفهان است به رنگ های مختلف مانند سبز و قرمز استفاده کنید. استفاده از طرح های سنتی در روکش کوسن ها و طرح کف پوش ها می تواند فضایی متناسب با هنر ایرانی ایجاد کند.

منسوجات با الگوهای رنگارنگ از ویژگی های برجسته هر طراحی در شهر اصفهان است. روکش های مبلمان، بالشتک ها و فرش ها دقیقاً همان چیزی است که شما برای طراحی بالکن در شهری مثل اصفهان احتیاج دارید. به طور مثال می توانید فرش هایی را درست روی زمین قرار دهید و بالش ها و کوسن ها را روی آن بچینید – چرا که این طرح ها الهام گرفته شده از معماری سنتی ایرانی است.

دست ساز با مبلمان از چوب تیره ، فانوس های فلزی نگهدارنده شمع ، تزئینات دیوار و لوازم هنری مربوط به اصفهان با پارچه های طبیعی و منسوجات رنگارنگ و گیاهان بسیار زیبا به نظر می رسد.

پیشنهاد می کنیم از پست طراحی بالکن آپارتمان دیدن کنید.

مبلمان چوبی کارشده و لوازم تزئینی که منعکس کننده فرهنگ غنی اصفهان است

مبلمان چوبی کارشده و لوازم تزئینی که منعکس کننده فرهنگ غنی اصفهان است، احساس اصیلی در فضای بالکن ایجاد می کند و جذابیت یک بالکن ساده ی بومی را نسبت به فضای مدرن، دو چندان می کند.

رنگ های چشمگیر، الگوهای هندسی زیبا و پارچه های مجلل و با چند بالش و روکش سنتی و دست ساز هنر طراحی در شهر اصفهان را منعکس می کنند.

به طور کلی، پارچه های نخی و ابریشمی، بالشتک های بزرگ و رنگارنگ، فانوس های فلزی تزئین شده و تزیینات میزها و مبل ها در بالکن، حس عجیبی از هنر شهر اصفهان را به مخاطب القا می کنند.

استفاده از فانوس های شمع در شکل های مختلف به صورت آویز یا روی یک سطح صاف حس رمانتیکی را در هر فضایی به وجود می آورد.

در طراحی بالکن خود، محیط اطراف خود را کمی با تزیینات شلوغ  کنید. افزودن یک شاخه خشک تزئینی در یک گلدان بزرگ ، راهی عالی برای زنده کردن بالکن خود است. همچنین، آویز پرده ها یا شاید ملیله دوزی ها و… می تواند یک فضای سنتی و صمیمی ایجاد کند.

مبلمان چوبی کارشده و لوازم تزئینی که منعکس کننده فرهنگ غنی اصفهان است
مبلمان چوبی کارشده و لوازم تزئینی که منعکس کننده فرهنگ غنی اصفهان است

رنگ

ترکیب سبک مدیترانه ای با الگوهای هنری در اصفهان می تواند ایده ی خوبی باشد و فضای باز، پاسیو، ایوان ها و بالکن ها به یک فضای دیدنی، رمانتیک وجذاب برای گذراندن اوقات فراغت در تابستان تبدیل می کند.

رنگ های قرمز روشن ، نارنجی و طلایی ، رنگ های ملایم و روشن مثل بنفش، در سبک مدیترانه ای، گرمی و شکوه باورنکردنی به فضا می بخشد. همچنین رنگ های آبی، فیروزه ای و سفید بخشی از زیبایی آسمان را منعکس می کنند. تلفیق ایده های تزئینات مدیترانه ای و اصفهانی راهی خلاقانه برای طراحی بالکن ها است.

شما می توانید کمی متفاوتتر عمل کنید و برخی از رنگ های روشن یا کاشی های ستنی برای طراحی دیوارها  استفاده کنید وبا الگوها و رنگ ها بازی کنید تا یک فضایی شیک ایجاد کنید.

از رنگهای زنده مانند زرد و سبز برای مبلمان بالکن استفاده کنید و بگذارید مورد توجه قرار گیرند. این رنگ های زیبا فضای خسته کننده ی بالکن شما را گرم تر می کند. با قرار دادن گیاهان در اندازه ها و ارتفاعات مختلف به فضای خود عمق دهید. با استفاده از طرح های جالب در طراحی خود مانند این فرش ها، فضای بالکن را بسیار هیجان انگیز کنید.

در مبلمان، بالشتک هایی از جنس پوست مصنوعی، به رنگ و نقش های مختلف، راحتی و شخصیت اصیلی را به فضای بالکن می بخشد. برای ایجاد فضای دنج دو مبل کنار یکدیگر قرار بدهید. آن را با تعداد زیادی بالش در رنگ ها و الگوهای مختلف و مورد نظر خود پر کنید. تا احساس آرامش بیشتری را ایجاد کنید.

رنگ
رنگ
رنگ
رنگ

استفاده از آب نما در طراحی بالکن در شهر اصفهان

از آنجا که آب عنصر اصلی در معماری ایرانی و به خصوص بناهای تاریخی اصفهان است. استفاده از یک آبنما در بالکن می توند ایده ی خوبی باشد. آب جاری نه تنها برای فضای بالکن زیباست ، بلکه صدا بسیار آرامش بخش است.

و اگر باغ ، تراس یا پاسیوی کوچکی داشته باشید ، اضافه کردن عنصر آب به شکل حوض یا آبنما ایده ی جالبی می باشد. همچنین طراحی به الهام از هنر اصفهانی شامل طرح های شگفت انگیزی از کاشی ها است.

کاشی های رنگی روشن که با الگوهای تزئینی منحصر به فرد خود در حوض های کوچک و آبنما ها که در مرکز قرار گرفته اند، فضای افسانه ای را ارائه می دهند که توسط گیاهان سبز احاطه شده است.

یک آبنما موزاییکی فضای آرامش بخشی ایجاد می کند:

یک فواره می تواند نقطه کانونی در فضا باشد. به صدای آب متحرک گوش کنید و از طراحی موزاییک های سرامیکی یا کاشی ها لذت ببرید.

اگر فضای بالکن شما کوچک است، از آبنماهای کوچک استفاده کنید. اگر می خواهید فضایی مدرنتر داشته باشید و یا فضای بالکن شما کوچک می باشد، درچگونگی استفاده ی حداکثری از فضای خود خلاق باشید.

در این صورت یک آبنمای دیواری  در یک ظرف باریک مستطیلی شکل، می تواند ایده ی خوبی برای بالکن شما باشد. از آنجا که هدف متعادل کردن و تهویه ی هوا و احساس راحتی در گرمای تابستان می باشد و در نهایت می توان نتیجه گرفت که خانه های محلی در شهر اصفهان بر اساس اقلیم منطقه و محیط ساخته می شوند و تهویه طبیعی مهمترین عامل تأثیرگذار بر بهبود شرایط محیطی می باشد.

بنابراین استفاده از آبنماها می توانند در معتدل و خنک کردن هوای بالکن و منزل شما در فصل تابستان ایده ی هوشمندانه ای باشد.

یک آبنما موزاییکی فضای آرامش بخشی ایجاد می کند:
یک آبنما موزاییکی فضای آرامش بخشی ایجاد می کند:

ایجاد فضای سبز

از آنجا که هدف ارائه ی برخی از راه حل ها به منظور استفاده از تهویه طبیعی دربالکن ها ست، ایده گرفتن از معماری بومی می تواند به ما کمک کند. مثلا می توان همانند دوران گذشته که در خانه های شهر اصفهان برای تعدیل هوا از باغچه و فضای سبز استفاده می شد، در طراحی بالکن خود از آنها ایده بگیریم.

بنابراین استفاده از فضای سبز می تواند به ما کمک کند تا به این هدف نزدیکتر شویم. یک گلدان اسطوخودوس که در گلدان های آویز کاشته شده است،  جذابیت بیشتری را به فضا می افزاید. با کوچکتر شدن بالکن ها، دیوارهای عمودی ایده ی خوبی هستند و در سال های اخیر تعداد بیشتری از آنها در بالکن ها مشاهده می شود

زیرا آبیاری دیوارهای سبزو توزیع نور خورشید برای کاشت آن ها آسان تر است همچنین می توان از گلدان های آویز فلزی، گیاه بامبو و گیاهان مناسب اقلیم شهر اصفهان در سبدها و گلدان های آویز و متصل به قلاب ها نیز می توان استفاده کرد. انواع گلدان ها و ترکیب گیاهان مختلف، جذابیت بصری فضای بالکن را افزایش می دهد.

خود گل ها فضایی رنگارنگ در بالکن ایجاد می کنند، اما همه ی آنها در تمام طول سال رشد نمی کنند بنابراین از انواع مختلف گل و گیاه را استفاده کنید و آن ها را در فصول مختلف جایگزین یکدیگر کنید. علاوه بر آن رنگهای متضاد باعث ایجاد هارمونی در فضا می شود. سعی کنید انواع گیاهانی که به نور خورشید نیاز دارند و در اقلیم گرم و خشک شهر اصفهان دوام می آورند را انتخاب کنید.

ایجاد فضای سبز
ایجاد فضای سبز

تلفیق با سبک مدرن

همه ما به اندازه کافی راحت نیستیم که کاملاً به یک موضوع متعهد باشیم و وقتی صحبت از سبک “سنتی” می شود، بدیهی است که ممکن است بخواهیم با اضافه کردن المان های مدرن و مد روز فضایی امروزی تر خلق کنیم. در بیشتر مواقع ، برخی ایده ها متناسب با این گونه طراحی ها ی تلفیقی می باشند.

به طور مثال، چراغهای پر زرق و برق به جذابیت محیط می افزایند. این ایده بهترین راه برای یافتن تعادل بین ظاهری شیک و مدرن و سبک سنتی است. اگر طرفدار چراغ های ریسه ای نیستید، می توانید به جای آن از لامپ های LED مختلف استفاده کنید یا می توانید چراغ های رشته ای را به دیوار بالکن یا نرده های خود آویزان کنید.

استفاده از بامبوی طبیعی، رویکردی مینیمالیستی تری به فضا می بخشد

استفاده از بامبوی طبیعی، رویکردی مینیمالیستی تری به فضا می بخشد و به بالکن ظاهری مدرن تر می بخشد، حتی وقتی آن را با سبک سنتی تلفیق می کنید. طراحی طبیعت محور در آب و هوای گرمسیری مثل شهر اصفهان به الگوها و طرح های جسورانه متکی است.

همچنین شما می توانید از نورپردازی و فرش های سنتی استفاده کنید تا جذابیت بیشتری را به فضا اضافه کنید. بالکن های مدرن بر حداقل گرایی و سادگی زیاد تأکید دارند.

بنابراین، گیاهانی متناسب با این سبک باید انتخاب شوند. در طراحی بالکن ها، گلها و گیاهان، مبلمان ساده با میزهای شیشه ای، نور های مخفی و دیوارهای سبز با گلدان های ساده، ظاهری مدرن به فضای بالکن می دهند.

به طور کلی، طراحی بالکن در شهری مانند اصفهان چندان دشوار نیست، اما باید به نکات اقلیمی و همچنین قدمت دیرینه ی شهر اصفهان نیز توجه کرد.

تطبیق پذیری شگفت آور و زیبایی عجیب و غریب طراحی ها با هنر شهر اصفهان در فضای باز و بالکن ها مانند افزودن مبلمان چوبی  پر زرق و برق و الگوهای طراحی بومی در خانه های مدرن، همگی کمک می کنند فرهنگ منحصر به فرد شهر اصفهان به خانه ها و بالکن های ایرانی وارد شود. همچنین توجه به مسائل اقلیمی که از دیرباز در معماری این منطقه به آن توجه ویژه ای میشده است نیز مهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید