اجرای بام سبز

اجرای بام سبز

Table of Contents

برای اجرای بام سبز پیش از شروع کار باید مجوزات لازم از شهرداری گرفته بشود. شهرداری یک سری ملزومات برای اجرای بام سبز دارد.

اما بسیاری از مقامات شهرداری به این موضوع واقف هستند که با کاهش آلودگی هوا وآب، ذخیره ی انرژی و دیگر مزایای بام های سبز می توان خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند را کاهش داد. بنابراین با رعایت مقرارت شهرداری می توان شروع کرد.

به طور مثال، بسیاری از شهرهای بزرگ جهان مانند شیکاگو و نیویورک طراحان را به ساخت بام های سبز تشویق می کنند. این یک قدم بزرگ برای نجات محیط زیست و افزایش کیفیت زندگی در سطح شهرها ی بزرگ می باشد. مراحل اجرای بام شامل:

مرحله ی اول: زیر سازی

بعد از انجام محاسبات و تعیین میزان بار وارده به سقف و محاسبه ی میزان تحمل سازه ی ساختمان، شروع به زیرسازی کف بام می کنیم. زیرسازی و شبکه بندی کف، مربعی شکل و با قوطی هایی به ابعاد 4*4  صورت می گیرد.

زیرسازی شامل ایزولاسیون بام و شیبندی می باشد. شیبندی بام برای خروج آب باران و آب حاصل از آبیاری پوشش گیاهی در بام ایجاد می شود.

سپس ایزولاسیون بام به وسیله ی ایزوگام و یا ورق های عایق بندی همانند ژئوتکستایل، زئوممبران، ژئوکامپوزیت و… صورت میگیرد. نوع ایزولاسیون به کار رفته در در کف بام بستگی به شرایط آب و هوایی واقلیم منطقه دارد. بعد از این دو مرحله به اجرای شبکه بندی آهنی می پردازند.

مرحله ی اول: زیر سازی
مرحله ی اول: زیر سازی

اجرای این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه شبکه ی تاسیسات و همچنین مسیر خارج شدن آب از طریق این شبکه ها می باشد. ابعاد این شبکه ها ی معمولا بین 30 سانتی متر تا 40 متر می باشد و ارتفاع آنها بین 15 تا 35 سانتی متر میباشد.

به طور کلی مراحل عایق کاری در بام سبز شامل موارد زیر می باشد

-پیش از اجراو کف سازی ابتدا عایق کاری پلیمری صورت می گیرد، تا آبیاری پوشش گیاهی سبب تخریب سازه ی بنا نشود.

-نصب عایق های ضد ریشه

-برای عبور شن و ماسه نصب صافی و یا فیلتراسیون الزامی است.

نصب زهکش یا شانه تخم مرغی در زیر صافی

مرحله ی دوم: اجرای تاسیسات

بعد از زیرسازی کف بام نوبت به نصب تاسیسات برقی و مکانیکی می رسد. لوله های آب و شلنگ های آبیاری و مه پاش را در صورت وجود آلاچیق، باید در نقاط مورد نظر نصب کنیم. شلنگ های مه پاش باید به سیستم آبیاری متصل شوند. پس از آن، کابل های برق که برای اجرای نورپردازی بام می باشند در مناطق مورد نظر نصب می شوند.

علاوه بر آن برای کنترل دمای آلاچیق در فصول مختلف سال و گرم نگهداشتن این مناطق در فصل زمستان لوله کشی گاز نیز انجام میشود. در برخی طراحی ها از هیتر برقی نیز به جای گاز استفاده می شود.

مرحله ی سوم: نصب باکس های گل

در این مرحله از کار با توجه به طرح پروژه، مناطق مورد نظر برای ساخت باکس های گل به وسیله ی قوطی های آهنی 4*4 آهن کشی می شود و به شبکه ی آهنی زیرین متصل می شود.

توجه داشته باشید که همه ی قوطی ها باید ضد زنگ شده باشند. داخل باکس های گل با ورق های گالوانیزه ی 3 میلی متری پوشیده می شود. ناگفته نماند که خم کاریه ورق ها باید از قبل و در کارخانه صورت بگیرد و به محل پروژه ارسال شود.

در زیر باکس ها منافذی ایجاد میکنیم تا آب باران و یا آبیاری بتواند خارج شود. عمق این باکس ها معمولا تا 50 سانتی متر می باشد. بعد از اینکه داخل باکس ها را با ورق های ژئوتکستایل عایق بندی شد، باکس ها را با خاک مناسب پوشش گیاهی پر میکنند.

این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که شلنگ های مخصوص آبیاری گیاهان، بلافاصله بعد از کاشت گیاهان روشن شوند. تا گیاهان در روز اول کاشت کاملا سیراب شوند. بعد از نصب چوب زیر ساز به وسیله ی منگنه ی برقی چوب ترمو وود روی چوب زیر ساز نصب می شود.

مرحله ی سوم: نصب باکس های گل
مرحله ی سوم: نصب باکس های گل

مرحله چهارم: نصب ورق پانچ و ترمو وود

در این مرحله از کار باید ورق های پانج 3 میلی متری روی شبکه های آهنی جوش داده شود. این نکته نیز بسیار مهم می باشد که مناطقی از کف بام که ترمو وود یا آلاچیق نصب شده است نباید با ورق جوش داده شوند.

علت انجام این کار، خروج آب باران یا آبیاری از روی سطح بام به لایه های زیرین شبکه آهنی می باشد. در مناطقی که ورق پانچ جوش داده نشده، از چوب زیر ساز استفاده می شود و بعد از آن با ترمو وود روی آن را می پوشانند.

مرحله چهارم: نصب ورق پانچ و ترمو وود
مرحله چهارم: نصب ورق پانچ و ترمو وود

مرحله پنجم: تعمیر و نگهداری بام سبز

نگهداری بام سبز از اهمیت بسیاری برخوردار هست زیرا در صورت کوتاهی و عدم رسیدگی بعد از اجرای بام سبز، خسارات جبران ناپذیری به ساختمان وارد می شود.

بنابراین، در طول فرآیند طراحی باید برنامه ای منظم برای نگهداری بام سبز در نظر گرفته شود. برای همه ی ساختمانهای تجاری دارای بام سبز ضروری است که حداقل دو بار در سال بررسی شوند.

تعمیر و نگهداری بام سبز مسلما به تصمیم مشتری بستگی دارد ، که در صورت وجود بام سبز فشرده تا چک های سه ماهه یا حتی دو بار در سال در صورت وجود گسترده ترین بام سبز ، ممکن است بستگی به تصمیم مشتری داشته باشد.

مرحله پنجم: تعمیر و نگهداری بام سبز
مرحله پنجم: تعمیر و نگهداری بام سبز

به طور کلی سه فاز در اجرای بام سبز وجود دارد که شامل:

فاز یک: نقشه برداری، بررسی استحکام سقف و میزان تحمل بار توسط سازه، بررسی نیازهای کارفرما، ایده پردازی، طراحی و امکان سنجی

فاز دو: آماده سازی، برق کشی، لوله کشی ، نصب سیستم های کنترل مراقبت، زهکشی و زیرسازی، نصب تاسیسات

فاز سه: بخش نهایی و فینیشینگ کار می باشد. طراحی و نمونه سه بعدی با توجه به نیاز های کارفرما و نوع سازه ی ساختمان ارائه می شود.

به طور کلی فاز دو یکی ازمهمترین مراحل طراحی است، زیرا استفاده نامناسب و کم کیفیت از متریال ها می تواند خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند و در فاز سه توجه فراوانی به جزئیات می شود و کار فینیشینگ صورت می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید