بام سبز ساختمان های بلند

بام سبز ساختمان های بلند

Table of Contents

امروز با موضوع بام سبز ساختمان های بلند در خدمت شما هستیم.

ساختمان ها به جای آنکه منبع تولید آلودگی باشند می توانند کیفیت فضای شهری را بهبود ببخشند و باید پاسخگوی نیاز انسان ها باشند و با استفاده ار فناوری های نوین در طراحی، کیفیت زندگی ساکنین را بهبود بخشند.

معماران باید در طراحی ساختمان ها به طبیعت احترام بگذارند و نیاز انسان ها را به ساختمان های سبز فراهم آورند. در ساختمان های کم ارتفاع و متوسط ایجاد فضای سبز با استفاده از گلدان ها، گیاهان وحیاط ممکن است.

ولی در ساختمان های بلند موضوع مقداری پیچیده تر می باشد. حال سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان نیاز انسان به طبیعت و حفظ ارتباط او با گیاهان و فضای سبزرا در بلند مرتبه ها فراهم کرد؟  و وجود بام سبز در بلند مرتبه ها چه مزایا و چه آسیب هایی دارد؟

بام سبز ساختمان های بلند
بام سبز ساختمان های بلند

معماری سبز در بلند مرتبه ها

کن یینگ یکی از طراحان به نام، در ساخت ساختمان های مرتفع و دوستدار محیط زیست می باشد. از نظر او با شناخت سایت و عوامل طبیعی آن، مثل آب و هوا، شیب زمین، اقلیم منطقه و … می توان ساختمانی هماهنگ با طبیعت طراحی کرد که رفاه فیزیولوژی بیشتری را برای ساکنین آن مهیا کند. یینگ در طراحی آسمان خراش های خود اصولی را مد نظر دارد که به این قرار هستند:

-موقعیت قرارگیری ساختمان در سایت

-طراحی ساختملن به گونه ای که تهویه آن طبیعی باشد و بتواند نور آفتاب را کنترل کند

-عایق کاری سقف ساختمان برای ایجاد بام سبز

-طراحی ساختمان های سبز عمودی

یینگ در پیشنهاد های اقلیمی خود، یکی از اصلی ترین علت های ساخت آسمان خراش ها ی سبز و بام های سبز را پایین بودن هزینه های مصرفی، و در نتیجه کاهش شدید مصرف انرژی ساختمان می داند. او بر این عقیده است که طراحی ساختمان های بلند مرتبه ی سبز سبب میشود 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

معماری سبز در بلند مرتبه ها
معماری سبز در بلند مرتبه ها

نمونه ای از کارهای یینگ در طراحی بلند مرتبه های سبز

کن یینگ، برج مناره مسینیاگا را در مالزی را طراحی کرده که بنا به سه قسمت اصلی تقسیم می شود. طبقه ی همکف دارای فضای سبز و پوشیده از گیاهان است، ده طبقه با پلان دایره برای دفاتر طراحی شده که هر کدام دارای یک بالکن سبز هستند. و یک تاج بر روی بام با سقفی خورشیدی که استخری در زیر قوس آن قرار دارد، وجود دارد.

مهمترین ابزاری که یینگ به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی از آن استفاده کرده است، دو حیاط معلق سبز و بام سبز است که حیاط ها به دور ساختمان پیچیده و بالا می روند. که باعث به وجود آمدن تضاد بصری بین متریال های  فلزی و آلومینیمی می شود.

نمونه ای از کارهای یینگ در طراحی بلند مرتبه های سبز
نمونه ای از کارهای یینگ در طراحی بلند مرتبه های سبز

نورمن فاستر

برخی معماران معتقدند که فن آوری در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه به موازات و در کنار آن جهت استفاده ی هر چه بیشتر از امکانات محیطی برای فراهم کردن رفاه انسان دارد.

این طراحان به نام،  ریچارد راجرز و نورمن فاستر  هستند. معمار معروف، ریچارد راجرز در طراحی ها ی خود روش های بهره گیری از: نورطبیعی، جهت و سرعت باد در فصل های مختلف، آب باران و فضای سبز در داخل فضای طبقات برای تنظیم شرایط محیطی را نمایش می دهد.

نورمن فاستر نیز همیشه پشیمان بوده که چرا در ساختمان بانک هنگ کنگ فقط به تکنولوژی توجه کرده و از بام سبز و بالکن سبز در طراحی آن استفاده نکرده است؟ در عوض او در ساختمان کامرز بانک درفرانکفورت یک گام محکم برای آشتی تکنولوژی با طبیعت برداشت که با پلان مثلثی در هر سه طبقه، یک باغ بام در اطراف سه وجه ساختمان می چرخد.

تمامی طبقات اداری دارای فضای سبز مانند باغ های مدیترانه ای، آسیایی و… هستند. ساکنان هر لحظه می توانند با پیمودن پله ها حداکثر دو طبقه به پایین بروند و از حضور فضای سبز طبیعی وگیاهان را لذت ببرند. در حالی که ده ها طبقه  با زمین فاصله دارند.

گیاهان مناسب برای بام های سبز بلند مرتبه ها

تمامی گیاهان قابل پرورش در سطح زمین را می توان به ارتفاع برد، اما محدودیت هایی مانند، ابعاد پوشش گیاهی، حجم خاک مورد استفاده و نوع ریشه ی گیاهان، جهت مناسب برای دریافت نور طبیعی و… در ساختمان باعث می شود در انتخاب پوشش گیاهی محدودیت هایی داشته باشیم.

آسیب ها

ساکنان ساختمان های بلند دارای بام و فضای سبز به مشکلات نگهداری فضای سبز در ساختمان از جمله به وجود آمدن بستر مناسب برای شیوع حشرات و جانداران ریز اشاره می کنند، اما به طور کلی حل مشکلات فنی ایجاد و نگهداری بام سبز و یا فضای سبز در ارتفاع و روی زمین تفاوت چندانی ندارد و انسان به کمک فن آوری می تواند مشکلات تردد به ارتفاع یک صد طبقه ای را حل کند. قادر به حل مسائل فنی ایجاد و نگهداری فضای سبز در بام ها و طبقات نیز می باشد.

آسیب ها
آسیب ها

سایر کشورها

در یافته های سایر نقاط جهان نکته های جالب و جذاب زیادی وجود دارد. در کشور آلمان بیشتر از 800 بام با بام سبز احداث شده است که بسیاری از آن ها از دایره ی بصری صرف، فراتر رفته اند و به جنبه های کاربردی پرداخته اند و از بام و ایوان ها به عنوان عرصه ی تولید سبزیجات و میوه های خوراکی استفاده کرده اند.

گرایش به احداث فضای سبز در طبقات و بام ساختمان در کشور ها ی پیشرفته به خصوص شهرهای دارای ساختمان های بلند و فشرده بیشتر است.

در آسیا، ژاپن و به خصوص توکیو پیشگام این مقوله است. تا جایی که در سال 2001 قانونی در توکیو وضع شد که بر اساس آن ساختمان های دارای بام بیش از 1000 متر مربع، باید حداقل 20درصد از مساحت بام خود رابه فضای سبز اختصاص دهند.

ایجاد بام های سبز در ساختمان های بلند

ایجاد بام های سبز در ساختمان های بلند، به ویژه در شهرهای بزرگ در کاهش آلودگی هوا و ایجاد هوای سالم موثر است. معمار اگر به نیازهای روحی و جسمی برج نشینان  شناخت داشته باشد، طبیعت و معماری را به هم آشتی می دهد.  معماری باید تداعی کننده ی احساس انسانها نسبت به طبیعت باشد.

بی توجهی به طبیعت و گیاهان در معماری ساختمان های بلند، برای ساکنان مشکلات روحی و جسمی به ارمغان می آورد و انسان برای رفع این نیاز یا برج ها را رها می کند و یا گیاهان را به درون برج می آورد. هدف معماری سبز و ایجاد ساختمان های بلند مرتیه با بام سبز،کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سطح شهر می باشد.

طراحی این ساختمان ها به صورتی است که علاوه بر زیبایی و داشتن هویت، کیفیت فضای شهر را نیز بالا می برند تا اهداف اصلی بلند مرتبه سازی که همانا هدایت و کنترل توسعه ی شهر، جذب جمعیت در ارتفاع، استفاده از تاسیسات و تجهیزات شهری و آزاد سازی زمین جهت فضای سبزو… می باشد، شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید