ضوابط طراحی بالکن

ضوابط طراحی بالکن

Table of Contents

امروز با موضوع ضوابط طراحی بالکن در خدمت شما هستیم.

فضاهای رو باز

زیبایی خانه و آپارتمان را می توان به وسیله ی فضا های رو باز (بالکن ایوان و تراس) به طور قابل ملاحظه ای افزایش داد. درفصول گرم سال این گونه از فضاها سبب جذابیت فضای آپارتمان به منظور استراحت کردن، نشستن ، کتاب خواندن و صرف چای و قهوه ایجاد می کنند و از طرفی فضا یی برای انجام کارهای روزانه می باشد و به سادگی می توان فضایی باز برای تفریح کودکان طراحی نمود بالکن ها، ایوان ها وتراس ها بخش کوچکی از فضا های خانه هایمان به حساب می آیند،

به همین منظور اغلب برطبق ضوابط و قوانین زیر بنای ساختمان های بین 25 تا50 درصد مساحت آن ها معیار محاسبه می باشد. فضای لازم برای جان پناه وکاشت گیاهان لازم است با رعایت عمق وعملکرد در نظر گرفته شوند.

معمولا بالکن ها با فضای داخلی خانه و کاری و اتاق های غذا خوری ادغام می شوند. مساحت و میزان مشرف بودن، آلودگی صوتی و آب و هوا ( باد باران افتاب شدید ) بر کیفیت فضایی بالکن ها اثر گذار است.

فضاهای رو باز
فضاهای رو باز

تعریف بالکن در بنا

بالکن‌ ها فضایی نیمه ‌باز یا به اصطلاح فضای اکسیژن آپارتمان‌ ها می باشند، این توانایی را دارند تا حدودی مشکلات مربوط به متراژ کم، هوای آلوده، کم‌ نور بودن آپارتمان ها و مواردی از این قبیل را تعدیل کند و فضای دلنشینی برای اعضای خانواده ایجاد کند.

با این حال، در بسیاری از شهرها، شاهد ساخت آپارتمان هایی با متراژ پایین و بدون بالکن می باشیم که مشکلات بسیاری را برای ساکنان به وجود می آورد.

وجود فضاهایی مثل بالکن و تراس به عنوان یک فضای باز، یک ویژگی مثبت برای ساختمان به حساب می آید و و خیلی از خریداران در هنگام خرید مسکن به دنبال آپارتمان هایی هستند که دارای بالکن می باشد به ویژه زمانی که متراژ واحدها کم می باشد بالکن یک فضای ضروری برای آپارتمان ها محسوب می شود.

تعریف بالکن در بنا
تعریف بالکن در بنا

بالکن چیست؟

بالکن یا ایوانک، طبق مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، فضای نیمه بازی است، ﮐﻪ از دو ﯾﺎ ﺳﻪ ﻃﺮف ﺑﻪ صورت ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ در معرض ﻫﻮاي آزاد ﻗﺮار می گیرد و سطح زیزن آن هیچ فضای بسته ای وجود ندارد. همچنین، یک بالکن با عرض کم، بالکنی است که عرض آن از 0.50 متر کمتر می باشد و طول آن حداقل اندازه ی پنجره ای است که تا کف آن ادامه می یابد.

به عبارت دیگر، بالکن قسمتی از بنا  می باشد که مسقف است و حداقل از یک طرف با فضای بیرون ارتباط دارد. نا گفته نماند که اغلب دو طرف یا سه طرف بالکن، در مجاور هوای آزاد می باشد.

بر این اساس، بالکن قسمتی از یک بنا به حساب می آید که اغلب از دیوار های آن در مجاورت با فضای بیرونی می باشد. به طور کلی، تراس و بالکن دربرگیرنده ی قسمتی از بنا می باشد که یک، دو یا سه طرف آن به سمت بیرون باز باشد.

بالکن چیست؟
بالکن چیست؟

تفاوت اصلی تراس و بالکن

بالکن فضایی است که درای سقف است بر خلاف تراس که مسقف نمی باشد. به طور کلی،  تراس فضایی مشاع در بنا می باشد،  اما بالکن جز مساحت بنا محسوب می شود.

بالکن در هنگام حساب کردن سطح زیر ساختمان، اگر بالکن از یک سمت بسته باشد 1/2مساحت آن و اگر دو طرف آن بسته باشد 2/3مساحت و اگر از همه طرف توسط دیوارها و نرده های شیشه ای محصور شده باشد، همه ی سطح بالکن قسمتی از سطح زیر بنا حساب می شود.

تفاوت اصلی تراس و بالکن
تفاوت اصلی تراس و بالکن

مقرارت و ضوابط ساخت بالکن

ساخت و طراحی بالکن ها در معبرها بر اساس طرح تفصیلی می باشد و در زمان ساخت‌ و ساز لازم است تا ضوابط مربوطه رعایت شود. بر این اساس، در معبرهای 10 تا 12 متری می توان به ازای هر 4 متر، نیم متر بالکن با مجوز شهرداری طراحی کرد.

برای معبرهای 12 تا 20 متری به ازای هر 4 متر ارتفاع، 80 سانتی ‌متر و برای معبر های 20 متر و بیشتر از آن، به ازای هر 4 متر ارتفاع، ساخت یک متر و بیست سانتی متر بالکن مانعی ندارد. اگر این ضوابط رعایت نشود، طبق ماده ی 100 ، مجوز تخریب داده می شود.

بین متراژ آپارتمان و بنا ها و متراژ بالکن ها رابطه وجود دارد

علاوه بر آن، بر اساس طرح تفضیلی شهرها، بین متراژ آپارتمان و بنا ها و متراژ بالکن ها رابطه وجود دارد. به طور مثال بر طبق قوانین شهرسازی شهرداری ها، بناهایی با متراژ 100 مترمربع و کمتر از آن باید به اندازه ی سه متر مربع بالکن داشته باشند، و بناهایی با متراژ 100 تا 200 متر مربع باید حداقل 4.5 متر مربع بالکن و بناهای با متراژ 200 متر مربع و بالای آن، حداقل 6 متر بالکن احتیاج دارند.

همچنین، اندازه ی استاندارد نرده ‌‌های بالکن ها باید حداقل یک متر و بیست سانتی متر باشد. نرده ها نباید به گونه ای باشند که ایمنی کافی نداشته باشند و برای کودکان خطر داشته باشند به طوری که قادر باشند خود را به روی نرده ها آویزان کنند. علاوه بر آن کف پوش های سنگی و سرامیکی نیز بسیار برای بالکن ها گزینه ی مناسبی می باشند زیرا به سادگی تمیز می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، طبق قوانین تصویب شده در کمیسیون ماده ی پنج، در معبر ها با عرض کمتر از 10 متر، ساخت بالکن ها غیر قانونی می باشد و در صورت ساخت مجوز تخریب و جریمه صادر می شود.

قانون بالکن در شهرداری

بالکن ها نه تنها باعث زیبایی بصری در نمای ساختمان ها و در نتیجه در سطح شهر می شوند، نقش مهمی در تغییر سبک زندگی ساکنین و بهبود کیفیت زندگی آن ها دارند.

به همین دلیل، کاملا واضح است که بالکن ها عملکرد مثبتی در سطح شهر و در آپارتمان ها دارند. بالکن ها باید به طور قابل قبولی دارای عرض زیاد باشند تا امکان تردد و رفت و آمد در آنها فراهم باشد، همچنین مشرف نباشند و حریم خصوصی ساکنین را حفظ کنند.

بسیاری ازافراد مسن بیشتر اوقات خود را در خانه و آپارتمان خود می گذرانند. بنابراین وجود فضایی باز همانند بالکن و تراس برای این افراد به منظور بهبود شرایط روحی و سبک زندگی بسیار ضروی می باشد.

بالکن فضایی دلنشین برای آن ها فراهم می آورد که می توانند در فضای بالکن پوشش گیاهی مورد علاقه ی خود را ایجاد کنند، مطالعه کنند و از نور آفتاب لذت ببرند و در صورت آتش سوزی فضاهایی همانند بالکن می تواند نجات دهنده باشند.

دسترسی ها به فضای داخلی:

این فضاها یا باید به فضای نشیمن یا به فضای آشپزخانه دسترسی مستقیم، و به سایر فضاها دسترسی غیر مستقیم داشته باشد.

جهت گیری:

جهت بالکن ها بهتر است طوری تنظیم شده باشد که در هر فصلی از سال به طور قابل ملاحظه ای نور آفتاب داشته باشند تا بتوان به راحتی به کاشت و رشد گیاهان در این فضا پرداخت

حریم خصوصی:

بالکن ها و تراس ها لازم است به درستی طراحی شوند. به گونه ای که جهت گیری، موقعیت و طراحی آن ها حریم خصوصی افراد و ساکنین را در برابر همسایگان، عابران پیاده و… حفظ کند، تا فضایی آرامش بخش را فراهم آورد.

حفاظ سقف:

سقف بالکن ها باید به طور کامل عایق رطوبت و هوا باشند تا در فصول بارندگی مشکلی ایجاد نشود.

ساخت بالکن در ساختمان های بالای 12 طبقه رایج نیست به شرطی که با طبق شرایط خاصی طراحی شوندو منحصر به فرد باشند.

در همه ی بالکن ها باید امکان ایجاد نورپردازی با نور مصنوعی وجود داشته باشد بنابراین لازم است پریزها و کلید های ضد آب در بالکن ها تعبیه شده باشد.

حصارهای که به منظور ایجاد حریم خصوصی احداث شده اند لازم است به صورتی باشند که فضا ی بالکن را از دید همسایگان و عابران حفظ کنند، قسمتی از آنها نیز می توانند با گیاهان پوشیده شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست طراحی بالکن آپارتمان دیدن کنید.

ارتفاع

ارتفاع این حصارها باید حداقل 12 فیت باشددر هر 100 فیت مربع باشد.

همچنین این فضاها بهتر است مجهز به دوربین مدار بسته باشند تا به طور مداوم تحت کنترل باشند و از لحاظ امنیت فضای آرامی را فراهم کند و مشکلی به وجود نیاید. در صورت عدم کنترل و حفاظت این فضاها از معبرها و دید ساختمان های اطراف، با مشکلات امنیتی بالایی مواجه خواهید شد.

بالکن ها معمولا نیابد اختلاف سطح داشته باشند اما در صورت وجود پله یا اختلاف سطح برای آنها باید نرده تعبیه و طراحی شود.

بالکن ها و تراس ها در روند ساخت باید اصولی طراحی شوند و نباید فقط در آخر پروژه به خاطر اینکه بنا حتما باید بالکن داشته باشد، احداث شوند.

بالکن ها باید برای آپارتمان های یک خوابه حداقل 50 فیت مربع و برای آپارتمان های دو خوابه 60 فیت مربع مساحت داشته باشند.

ارتفاع
ارتفاع

به منظور اینکه بسیاری از افراد مسن و همچنین کودکان باید فضای امنی در بالکن داشته باشند لازم است نرده ها تمام بالکن را پوشش دهند و ارتفاع نرده نیز نباید کمتر از 36 اینچ باشد، به دین طریق، امنیت و آرامش ساکنان حفظ می شود و فضای دلنشینی برای آنها خلق می شود که به دور از هر گونه استرس و نگرانی می توانند اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله ضوابط طراحی بالکن هستید.

ضوابط بالکن‌ها:

1- بر اساس نقشه های شهرداری ساخت پیش‌آمدگی و بالکن ها در معبر هایی که از 12 کمتر هستند امکان پذیر نمی باشد.

۲- ساخت بالکن در معبرهای ۱۲ متر تا ۲۰ متر به عرض ۸۰ سانتی‌متر و برای معبرهایی با عرض‌۲۰ متر و بیشتر، 120 سانتی متر برای عرض بالکن مناسب می باشد.

۳- طبق نقشه های شهرداری ارتفاع بالکن از کف معبر، حداقل باید 3.5 متر باشد و سطح بالکن طبق قوانین جز تراکم حساب می شود.

۴- بالکن بناها در همکف و باقی طبقه ها، بیشتر از ۶۰% طول و با زاویه ۴۵ درجه به داخل، تا 2 متر هیچ مانعی ندارد. (اجرای قانون ۶۰% مساحت لازم می باشد.)

۵-  احداث بالکن ها در نبش، به اندازه ی حداکثر ۵/۱ متر عمود بر پخ،  به شرطی که ۵/۳ متر ارتفاع از کف معبر ‌فاصله داشته باشند مشکلی ندارند.

۶- طبق قوانین شهرداری، نحوه ی حساب کردن زیربنا و تراکم پیش‌آمدگی‌ها در داخل فضای باز، بر اساس موارد زیر است:

الف- پیش‌آمدگی آخرین سقف بنا، به منظور جلوگیری از نفوذ آب باران، جزء زیربنا حساب نمی شود.

ب- بالکن‌ها و تراس‌هایی که سقف دارند، تا عرض ۳ متر، اگز از سه جهترو به فضای باز باشند، یک دوم مساحت بالکن به عنوان زیربنا حساب می شود، واضح است که بیشتر از عرض ۳ متر کل بالکن به عنوان زیربنا حساب می شود.

ج- طبق ضوابط شهرداری زمانی که پیش‌آمدگی از سه جهت بسته باشد، دوسوم مساحت بالکن به عنوان زیربنا حساب می شود.

۷- طبق قوانین شهرداری ساخت بالکن (چه بالکن بسته چه بالکن باز) در داخل پلاک به شرط اینکه از حدود پلاک و به گذرگاه تجاوز نشود مانعی ندارد.

شما در حال خواندن مقاله ضوابط طراحی بالکن هستید.

بندهای دستور العمل تفکیک تراس و بالکن

بند ۱۸ -غیر مشاعات

در ضوابط طراحی معماری بالکن و تراس ،بالکن غیر مسقف ( تراس یا ایوان ) که از فضای حیاط و یا معبر تجاوز می کند چه در گواهی پایان کار ذکر شده باشد چه عنوان نشده باشد و به دیگر طبقه ها نیز دسترسی نداشته باشد، برحسب عرف جز  بنا حساب می شود.و همچنین برای ساختمانی است که به آن متصل است و به آن دسترسی دارد.

بند ۱۹-مشاعات

تراس هایی که دارای معبر جداگانه هستند و سقف طبقه ی پایینی می باشند و تاسیسات در آنها وجود دارد، بر اساس گواهی پایان کار جز مشاعات محسوب می شوند.

بند ۲۰

در قوانین مربوط به طراحی بالکن و تراس ،بخش هایی که به منظوراستفاده خصوصی منظور نشده و یا در سندهای مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالک ها به حساب آورده نشده اند، جز فضای مشترک تلقی می شوند مگر آن که مالکیت آن به بخش مشخصی براساس عرف و عادات محل هیچ شک و شبهه ای نداشته باشد.

بنا براین می توان اجازه ی استفاده از کف تراسی که سقف طبقه پایینی و متصل به طبقه ی بالایی و راه دسترسی آن از طبقه ی ذکر شده است و بدون نصب تاسیسات همانند کولر یا لوله بخاری و…است و دیگر مالک های آپارتمان ها نیز به آن دسترسی ندارند.

به طبقه متصل که راه دسترسی به آن دارد اختصاص داد ، بنابراین این اجازه لازم است در بخش مشاعات صورت مجلس تفکیکی و سند انتقال و سند مالکیت طبقه مزبور با ذکر این نکته که مالک طبقه ی متصل به تراس اجازه ی تغییر و احداث هیچ اجزایی را ندارد، ذکر گردد.

از اینکه تا انتهای پست ضوابط طراحی بالکن با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله ضوابط طراحی بالکن بهره لازم را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید