انواع طراحی بام سبز

انواع طراحی بام سبز

Table of Contents

امروز با موضوع انواع طراحی بام سبز در خدمت شما هستیم.

طراحی بام سبز به عوامل مختلفی از جمله جهت ساختمان (شمای- جنوبی یا شرقی- غربی)، شیب بام و مقدار بار وارد شده به سقف بستگی دارد. به طور کلی، بام های سبز با توجه به عمق متوسط کشت و تاسیسات به کار رفته در ساختمان  به انواع مختلفی تقسیم شده اند که شامل انواع زیر می باشند:

انواع طراحی بام سبز
انواع طراحی بام سبز

سیستم گسترده (extensive)

سیستم متمرکز(intensive)

سیستم مدولار یا جعبه گیاه (planter box)

سیستم ترکیبی (synthetic)

 

سیستم گسترده (extensive)

این نوع بام سبز به اسم مقطع کم یا اجرا با ضخامت کم نیز معرفی می شود. در این نوع از بام سبز از گیاهانی با ریشه ی کوتاه- حداکثر تا 20 سانتی متر- در بستر کاشت سطحی با عمق کم کاشته می شود. این نوع بام ها تنها دارای یک یا دو نوع گیاه با محیط کاشت کم عمق هستند.

از این سیستم زمانی استفاده می شود که بخواهیم کمترین بار به سقف وارد شود.  متوسط بار وارده به سقف در این نوع بین 50 تا 100 گیلوگرم بر متر مربع می باشد. گیاهان در سیستم گسترده از عمق 40 تا 100 میلی متر کاشته می شوند و همانند چمن های نروژی، روی بام های شیبدار ساخته می شوند.

زمانی که شیب از 30 درصد بیشتر باشد استفاده از زه واره و ابزارهای ضد فرسایش ضروری است. در خصوص با م های شیبدار، شیب بین 10 تا 20 درصد پیشنهاد می شود. حفاظت و نگهداری از این نوع بام سبز بسیار ساده تر می باشد زیرا در ساخت آن از حداقل لایه بستر خاک استفاده می شود.

به دلیل کم بودن پوشش گیاهی نسبت به انواع دیگر جذابیت کمتری دارند

اما به دلیل کم بودن پوشش گیاهی نسبت به انواع دیگر جذابیت کمتری دارند. گیاه گلسنگ که به سادگی روی سطوح پلاستیکی، فلزی و شیشه ایی رشد می کند و همچنین گیاهان گلدار و خزه که به رطوبت کمتری نیاز دارد ،مناسبترین نوع پوشش گیاهی برای سیستم گسترده می باشد.

بام سبز گسترده مناسب اقلیم مرطوب می باشد و نسبت به سایر سیستم ها ارزانتر است زیرا به مراقبت کمتری احتیاج دارد و تنها شامل یک یا دو نوع پوشش گیاهی با محیط کاشت کم عمق می باشد.

برای اینکه رشد علف های هرز به حداقل برسد خاک ها از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند. در سیستم گسترده، هدف ایجاد پوشش گیاهی خود پایدار و طبیعت گرایانه است. به دلیل اینکه بام ها برای رشد گیاهان محیط سختی دارند معمولا پیشنهاد می شود از تخته های مخزن استفاده شود.

سیستم متمرکز(intensive)

در این نوع بام سبز حجم و ارتفاع خاک برای کاشت گیاهان زیاد می باشد و به نام مقطع عمیق یا باغ بام نیز معرفی می شوند. بنابراین، تنوع پوشش گیاهی در این سیستم بیشتر است و معمولا مناسب بناهایی با بام وسیع می باشد. با توجه به موارد ذکر شده بار وارد شده نیز بر روی بام افزایش می یابد. این سیستم از بام سبز دارای پوشش گیاهی متنوع  می باشد و همانند پارک طراحی و ساخته می شود.

گل های وحشی در چنین بام هایی قابل کاشت می باشند و همچنین نیاز به نگهداری ندارند. برخی گونه های گیاهی در این سیستم احتیاجی به آبیاری مکرر ندارند. در بعضی از بام های سبز با سیستم متمرکز، درختان بزرگ و آبنماها نیاز به تقویت سازه ی سقف را بیشتر می کنند.

این سیستم نسبت به سیستم گسترده پر هزینه تر می باشد. همچنین این نوع از بام های سبز در ساخت و سازهای بزرگ و پایدار شکل میگیرد. به همین جهت، برای بیشتر ساختمان ها مناسب نیستند.

سیستم متمرکز(intensive)
سیستم متمرکز(intensive)

سیستم مدولار یا جعبه گیاه(planter box)

در سیستم مدولار، کاشت پوشش گیاهی بام سبز توسط جعبه هایی روی پشت بام صورت می گیرد. این سیستم بام را از زه کشی، زیر سازی و زیر ساخت بستر کاشت بی نیاز می کند.

در این سیستم گیاهان در بسترهایی پیش ساخته از پیش کاشته شده اند یا بستر های کاشت در بام نصب می شوند و بعد از آن گیاهان در آنها کاشته می شوند.

در این سیستم لازم است که ابتدا بام طراحی شود و بعد بسترهای کاشت در فضای طراحی شده نصب می شوند. در حقیقت پوشش گیاهی بدون تماس با سطح و به صورت ناپیوسته کاشته می شود.

برخی از بستر های کاشت در این سیستم شامل دهانه ها و روزنه های تخلیه کوچک می باشد که قابلیت آن را دارند که 70 درصد آب باران را جمع آوری کنند. همچنین این روزنه ها به ایجاد جریان بیشتر هوا که برای رشد گیاهان ضروری می باشد کمک شایانی می کنند، بدون آنکه نیاز به تاسیسات خاصی در زیر سازی بام باشد.

این ویژگی از بستر های کاشت، نیاز به آبیاری دستی را کاهش می دهد. این سیستم برای بیشتر ساختمان های در حال ساخت یا قدیمی مناسب می باشد و بار وارد شده به سقف به سبب پرتابل بودن بسترها زنده محسوب می شود و هیچ بار مرده ای به بنا وارد نمی شود.  هزینه ی اجرای این سیستم از بام سبز کاملا مقرون به صرفه می باشد.

سیستم مدولار یا جعبه گیاه(planter box)
سیستم مدولار یا جعبه گیاه(planter box)

سیستم ترکیبی(synthetic)

در این سیستم از روف گاردن، سیستم طراحی بام سبز گسترده و متمرکز به صورت ترکیبی اجرا می شود و ویژگی های هر دو سیستم را دارا می باشد.

برای اجرای این سیستم لازم است که فضای بام وسیع باشد. یکی از مزایای بام سبز ترکیبی امکان استفاده از آلاچیق در طراحی می باشد.

در سیستم گسترده به دلیل محدودیت وزن وارده به سقف نمی توان از آلاچیق استفاده کرد

در سیستم گسترده به دلیل محدودیت وزن وارده به سقف نمی توان از آلاچیق استفاده کرد. در طراحی بام سبز به روش ترکیبی  این امکان برای طراحان هست که در یک سطح وسیع یک سیستم جامع را اجرا کنند. در این سیستم از پنل های سبک وزن و گسترده استفاده می شود.

به همین دلیل ظرفیت بار بیشتر است و امکان طراحی آبنما و آلاچیق وجود دارد. بام های سبز به روش ترکیبی اغلب در ساختمان های تجاری استفاده می شود.

ساختمان های با مساحت زیاد که برای استفاده های تفریحی و تجاری می باشند نمونه های خوبی برای اجرای سیستم ترکیبی هستند. بخش بیشتری از سرمایه گذاری بر روی این بام ها شامل کافی شاپ ها و رستوران ها می باشد. و سود بسیاری برای سرمایه گذاران ایجاد میکند.

بهتر است که موقعیت نقشه کشی برای بام های سبز بازبینی شود و مهندس سازه در این راستا اطلاعات لازم را برای اجرا به دست آورد. تا از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری شود.

در سیستم گسترده به دلیل محدودیت وزن وارده به سقف نمی توان از آلاچیق استفاده کرد
در سیستم گسترده به دلیل محدودیت وزن وارده به سقف نمی توان از آلاچیق استفاده کرد

از اینکه تا انتهای پست انواع طراحی بام سبز با ما همراه بودید متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید