طراحی ویلا باغ

طراحی ویلا باغ

Table of Contents

امروز با موضوع طراحی ویلا باغ در خدمت شما هستیم.

بیشتر ما در انتخاب یک سبک برای طراحی محوطه و ویلا ترجیح می دهیم سلقیه ی شخصی خودمان را دنبال کنیم، فارغ از آن که توجه کنیم معماری ویلا در فضای محوطه بر اساس چه سبکی طراحی شده است.

بیشتر طراحان برای طراحی محوطه و باغ، تلاش می کنند تا سبک معماری ویلا با سبک طراحی محوطه اطراف آن هماهنگی داشته باشد. معماری بنای اطراف باغ یک عنصر بسیار قوی است که تأثیر زیادی در چشم انداز کلی محوطه ی آن دارد و وجود ویژگی ها و سبک های خاص را نمی توان در هنگام طراحی باغ نادیده گرفت.

به عبارت دیگر، طراحی باغ منعکس کننده ی سبک معماری بنا می باشد. برای اینکه مطمئن بشویم چگونه ویلا و باغ خود را طراحی کنیم باید ابتدا سبک های مختلف طراحی باغ آشنا باشیم.

سبک فرمال یا کلاسیک

باغ فرمال باغی است با ساختار واضح ، اشکال هندسی و در بیشتر موارد دارای یک طرح متقارن می باشد. منشا آن به باغهایی برمی گردد که در مناطق بیابانی آسیای غربی قرار دارند  و توسط دیوارها محافظت می شوند. انعکاس سبک باغ فرمال را می توانیم در باغهای ایرانی و باغ های صومعه ای از اواخر قرون وسطی مشاهده کنیم.

اشکال هندسی ، ایجاد جوی آب و محفوظ کردن باغ با دیوارهای بلند از ویژگی های این سبک است که غالبا در فلات ایران و مناطق اطراف آن رواج دارد. ساخت حوض در امتداد طولی بنا یا باغ از دیگر ویژگی های این سبک است. بنای اصلی هم در وسط باغ احداث می شود. بیشتر بناها  در باغ های این دوره دارای یک نقشه متقارن هستند.

سبک فرمال یا کلاسیک
سبک فرمال یا کلاسیک

مینیمالیسم

طراحی مینیمالیستی باغ یک سبک خاص از طراحی نیست ، بلکه یک اصل زیباشناختی است که بر اساس دیدگاه کمتر بیشتر است (less is more)  بنا شده است. در این باغ ها ، گیاهان با دقت انتخاب می شوند و مواد و متریال غیرمعمول در پوشش گیاهی ادغام می شوند.

در طراحی این باغ ها، از اشکال هندسی و حرکات خطی استفاده می شود که با معماری خانه و دیگر ساختارهای منظره مطابقت دارد. در باغ های معاصر ، غالباً اشیایی مانند فولاد ضد زنگ و شیشه پیدا می شود. این عناصر به عمد در باغها قرار داده می شوند تا بر سلطه بشریت بر طبیعت تأکید کنند.

از عناصر آب در این محیط ها اغلب برای جبران حس تضاد شدید با احساس آرامش بخش یا آرام استفاده می شود. مینیمالیسم یک سبک واحد نیست ، به یاد داشته باشید ، بلکه یک رویکرد زیبایی شناختی برای طراحی باغ است.

هر موضوع محوطه سازی می تواند تا حدودی از طراحی مینیمالیستی باغ بهره مند شود. رنگ های غالب مورد استفاده در طراحی این باغ ها معمولا سفید، خاکستری یا سیاه است. این نوع محوطه سازی غالبا در ویلاهای معاصر دیده می شود.

مینیمالیسم
مینیمالیسم

این ویلا ، با درخت افرا که به طور نامتقارن در گوشه ای قرار گرفته ، ایده باغ مینیمالیسم را یک قدم جلوتر می برد  سنگفرش های کمرنگ آینه ی الگوها و رنگهای دیوارهای داخلی است. این حیاط که از سه طرف با یک خانه کاملاً مینیمالیست احاطه شده است ، به باغ و معماری اجازه می دهد تا به طور یکپارچه ادغام شوند.

مینیمالیسم
مینیمالیسم

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت پارس آرک دیدن کنید.

سبک نچرال یا طبیعی

این سبک نیز اغلب در ویلاهای معاصر دیده می شود. باغ های طبیعت گرایانه در مناطق مختلف متفاوت به نظر می رسند. انواع مختلف گیاهان بومی ، اشکال زمین ، خاک ، آب و هوا و سایر ویژگی های منطقه ای ویژگی این باغ ها را آگاه می کنند. هدف یک باغ طبیعت گرایانه ایده آل سازی و مشارکت با ظرفیت های طبیعی در یک مکان خاص است.

در این سبک از طراحی از خطوط پر پیچ و خم و شکل های ارگانیک استفاده می شود. استفاده از حوضچه های کوچک به صورت نا منظم و  استفاده از مانند آجر، موزائیک، سنگ و…  به عنوان مصالح در طراحی باغ از دیگر ویژگی های این سبک از محوطه سازی است.

سبک نچرال یا طبیعی
سبک نچرال یا طبیعی
سبک نچرال یا طبیعی
سبک نچرال یا طبیعی

سبک روستیک

اکثر خانه های این دوره دارای یک نقشه داخلی متقارن با یک راهرو از طریق مرکز هستند. در طراحی محوطه باغ اغلب مسیری مستقیم به سوی درب ورودی بنا و قرارگیری متقارن گلدان ها و نیمکت ها ، برای انعکاس نقشه داخلی طراحی شده است. حصار چوبی سفید و پرچین کم ارتفاع در امتداد ورودی ، سبک سنتی بنا را دنبال می کند.

باغ ها در این بناها کاملاً مکمل کاراکترسنتی آن طراحی می شوند. هنگام طراحی باغ برای خانه های سبک روستیک، لازم نیست کاملاً به سنت پایبند باشید. در این باغ ، مسیر ورودی مسیر سنتی را دنبال می کند اما به جای یک پرچین، حصار دور چمن با فولاد نگهداری می شود تا ظاهری مدرن تر داشته باشد.

سبک روستیک
سبک روستیک
سبک روستیک
سبک روستیک

شما عاشق باغ های روستایی هستید اما در یک خانه با معماری مدرن زندگی می کنید. چه باید کرد؟ شما می توانید انواع مختلفی از گیاهان گل دهنده و شاخ و برگ را در گلدان های آهکی برجسته و سایر سطوح سخت بکارید.

سبک روستیک
سبک روستیک

فرآیند طراحی

طراحی باغ ویلا می تواند از یک فضای کوچک و محدود تا یک باغ واقعی و بزرگ تعریف شده باشد. اما هدف اصلی در طراحی باغ ویلا، ایجاد فضایی جذاب و آرمش بخش و هماهنگ با محیط اطراف می باشد که بتوان در آن روح طبیعت را حس کرد وتجربه ی زندگی در طبیعت  را درفضای سبز طراحی شده منعکس کرد. برای آن که با فرآیند طراحی باغ ویلا آشنا بشویم، باید مراحل زیر را طی کنید:

برداشت نقشه از باغ ویلا

استفداه از گیاهان مناسب در جغرافیا منطقه و هماهنگ با سبک طراحی محوطه

ثبت جهت نور خورشید در طراحی باغ ویلا.

طراحی گذرگاههای بین فضاها

انتخاب متریال متناسب با سبک طراحی و اقلیم منطقه

هماهنگی مبلمان به کار برده شده در طراحی با سبک طراحی ویلا باغ

تناسب رنگ گیاهان با مصالح به کار برده شده در طراحی

برآورد هزینه های طراحی و اجرا

یک مسئله پر اهمیت در طراحی باغ ویلا، برآورد هزینه های طراحی و اجرا می باشد. بهتر است هزینه‌های طراحی و اجرای باغ ویلای خود را پیش از آغاز طراحی تخمین زده شود. تا اجرای نهایی و نتیجه ی کار بعلت عدم بودجه کافی با طرح ویلا تفاوت نداشته باشد.

چند نمونه از ویلا باغ های مدرن

dune villa Hilberink Bosch

این ویلا (dune villa Hilberink Bosch) در یک جنگل کاج در هلند با اختلاف ارتفاع شش متر بنا شده است. سایت پلان ویلا به شامل 3 قسمت می باشد: پوشش گیاهی متراکم ، فضای باز بزرگ در قسمت جلوی پلان و  جنگل کاج در قسمت پشت پلان.

اتاق نشیمن، آشپزخانه، دفتر کار، اتاق خواب اصلی، تراس پشت بام و کتابخانه فضاهایی هستند که در طبقه ی اول طراحی شده اند. که بهترین هماهنگی را با جنگل ارائه می دهد. به دلیل قرار گرفتن در بالای تپه های شن رنگ بتن اعمال شده در بنا نیز تناسب زیادی با محوطه ی اطراف و تپه های شنی سایت دارد.

dune villa Hilberink Bosch
dune villa Hilberink Bosch
dune villa Hilberink Bosch
dune villa Hilberink Bosch

ویلای سیاه

این ویلا. با الهام از جنگل های روسیه توسط شرکت Archslon  طراحی و ساخته شده است. و هدف از طراحی حفظ درختان جنگل و افزایش عمق آن بوده است.

ویلای سیاه
ویلای سیاه
ویلای سیاه
ویلای سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید